Siargao

23 maart 2018 - Siargao, Filipijnen

Siargao hier zijn we! Beetje jammer dat je ons verwelkomt met een kleine moesson. Gelukkig zitten we droog in het busje en breekt de zon door op het moment dat we bij de accomodatie aankomen.

We worden verwelkomd door een westerse surfdude. Blijkbaar zijn deze huisjes van hem. Dit is verreweg onze smoothste slaapplaats van de reis, maar het mag ook wat kosten. Een enorme kamer met een net zo groot bed, een grote badkamer met een dubbele, warme douche.

Dit is letterlijk de eerste en enigste accomodatie die we van te voren, oftewel paar dagen geleden, hebben geboekt. De rest was allemaal op de bonnefooi en heeft allemaal super goed uitgepakt. Geluk dwing je af hé, zeggen ze. Een beetje praten met de locals doet wonderen hier. Iedereen helpt je, en iedereen is vriendelijk.

Siargao is op Manila na, onze laatste bestemming in de Filipijnen. Hier gaan we nog een aantal dagen echt genieten.

We slapen op loopafstand van Cloud 9, de beste en bekendste surfspot van de Filipijnen.

Lurkend aan een shake zien we in het water een surfdude op zijn bord heen en weer lopen. Morgen maar een plankje huren en een lesje nemen van een Filipijnse baas.

Terwijl we even later op het strand liggen, komt er een Filipijn vragen of we willen surfen, yes tomorow. We spreken af voor morgen ochtend om 7 uur, dan zijn de golven blijkbaar het best en zijn er niet zo veel mensen in het water.

In de avond gaan we opzoek naar een leuk tentje om te eten. Het tentje dat we op het oog hebben is helaas nog niet open. We zien een leuk klein tentje genaamd 'Raw'. Het is blijkbaar ook 'gesloten'. Het stel, een Filipijnse meid en een westerling waar het tentje blijkbaar van is, zijn samen met een ander westers stel en een Filipijnse  jongen aan het barbecuen. We mogen wel wat drinken als we willen. Doen? Ja toch. We pakken allebij een koud biertje. We raken in gesprek met de Filipijnse jongen 'Louis' van 22 jaar. Na ons biertje, gaan we op aanraden van Louis eten bij Emeralds, dat toevalligerwijs vlak bij onze accomodatie zit.

Op een scooter met overkapping laten we ons daar afzetten. Met zo'n drieën op een scooter is hier totaal geen uitzondering. Vijf mensen op een scooter hebben we meerdere keren gezien, moet kunnen.

Het eten is vrij prijzig en niet extreem bijzonder. De gitarist en zanger die optreden zijn wel goed.

Na het eten en wat drankjes lopen we terug naar onze accommodatie.

Zoals elke keer als wij langslopen worden we vriendelijk gegroet door drie Filipijnse  bouwvakkers die naast onze accommodatie bezig zijn om een restaurantje te bouwen, mooie vrolijke gasten zijn het.

Op ons bed kaarten we nog wat voor we gaan slapen. Morgen vroeg surfen, we zijn benieuwd.

1. Marion en Rob verhulsdonk:
    23 maart 2018
    Relax dagje morgen veel plezier met surfen