Cambodja - Tien dagen chillen

27 december 2019 - Phnom Penh, Cambodja

17-12-19 t/m 26-12

De afgelopen tien dagen heb ik niks geschreven, er is dus wat in te halen.

Inmiddels zijn we ruim vier weken aan het reizen door Zuid-Oost Azië. We begonnen in Thailand, trokken even door Laos en staan nu alweer op het punt om ook Cambodja te verlaten.

Op het moment van schrijven zitten we om half 6 in de ochtend op een klein busstation in Pnom Penh, de hoofdstad van Cambodja.

We zijn vannacht om half 1 met een bus vertrokken vanuit Sihanoukville. Sihanoukville is trouwens de grootste bouwput van de wereld. Zonder moeite hebben we al 50 hijskranen geteld. Elke straat ligt open en echt overal wordt gebouwd.

Straks, om acht uur vertrekken we met een andere bus naar Vietnam, naar Ho Chi Minh.

Het laatst schreef ik over ons bezoek aan het indrukwekkende tempelcomplex Ankor. Na ons bezoek aan Ankor hebben we onszelf getrakteerd op twee dagen chillen bij het zwembad in Siem Reap.

Siem Reap is misschien wel de leukste stad in Azië waar wij zijn geweest. Het is vrij modern maar toch heel kenmerkend en Aziatisch. De sfeer is top, er zijn heel veel mooie barretjes en restaurantjes en de mensen zijn echt mega vriendelijk.

In de middag is het tijd voor onze eerste massage in Cambodja. Miryam pakt een voetmassage van een uur voor $4 en ik een full body olie massage voor $7. De massages zijn klasse. Na de massage gaan we een hapje eten en struinen we wat door de sfeervolle straten. Na een tijdje vertoeven lopen we ik de richting van ons hotel. We lopen langs dezelfde massagesalon. Waarom ook niet, gewoon allebei nog een massage van een uur.

Na Siem Reap hebben we een Slowboat gepakt vanaf Siem Reap naar Battambang. In acht uur heeft deze boot ons, met de nodige moeite een paar honderd kilometer zuidelijker afgezet. Omdat de boot meerdere keren vastliep in de ondiepe rivier moesten we meerdere keren het water in om de boot los te duwen en trekken. De boottocht was wel heel mooi. Op verschillend plekken dreven we rustig door dorpjes op het water heen. Overal stonden kindjes naar ons te zwaaien.

Eenmaal aangekomen in Battambang stonden er zeker 30 Tuktuk mannetjes druk roepend te wachten. Miryam en ik negeren altijd alle gasten die vooraan staan. Dit zijn meestal de vervelende mannetjes. We lopen door wat gasten heen en staan verderop even stil. Vrijwel altijd, en nu ook komt er dan een rustig, lief mannetje naar ons toe. We gaan dan uiteraard mee met deze rustige man. Met de Tuktuk brengt hij ons naar het centrum van Battambang. We hebben nog niks geboekt dus laten hem wat leuks uitkiezen. Ook dat werkt meestal wel goed.

Hier in Battambang hebben we één nacht gepit en zijn toen de volgende avond met een nachtbus naar Sihanoukville in het zuiden van Cambodja gegaan. Via Sihanoukville zijn we met de speed ferry direct doorgegaan naar Ko Rong, een van de mooiste eilanden van Azië.

Over Ko Rong kunnen we kort zijn. We hebben hier twee nachten geslapen op Coconut Beach, drie nachten op 4K Beach en één nacht bij Main Beach. We hebben onze dagen doorgebracht bij het zwembad of op het strand in een hangmat of op een ligbedje. Op 4K Beach sliepen we in een grote tent met daarin een tweepersoonsbed. Onze tent stond op het stand op zo’n 5 meter van de zee. Hier hebben we prima kunnen chillen dus!

Op de laatste avond hebben we nog even een kleine excursie gedaan. We hebben gezwommen met lichtgevend plankton. Een apart fenomeen en leuk om mee te maken. Wel wat eng, midden op zee in het diepe water en pikdonker.

Nu dus op het busstation in Pnom Penh. De zon is inmiddels opgekomen. Het is nu nog anderhalf uur wachten. We zijn benieuwd hoe deze grensovergang gaat zijn. Ook zijn we erg benieuwd naar Vietnam. Het lijkt erop dat het weer daar minder goed is, maar we hopen dat dat wel mee valt.