Dumaguete, 'massage'

20 maart 2018 - Dumaguete, Filipijnen

De ochtend en een deel van de middag brengen we door op een terrasje langs de boulevard.

Dit is de rustigste dag van de reis tot nu toe. Geen activiteiten, even alleen maar ontspannen.

Om deze chille dag goed af te sluiten gaan we een massage pakken. Wat een geluk dat precies tegenover de uitgang van ons 'hotel' een massagesalon zit.

Om kwart over zes stappen we binnen. Het is zondag, dus veel mensen zijn vrij. Er is op dit moment dan ook maar één masseur aanwezig. Of we om kwart voor zeven terug kunnen komen vraagt de Filipijnse receptioniste, dan belt ze een extra masseur en kunnen we straks tegelijkertijd gemasseerd worden.

Om kwart voor zeven zijn we zoals afgesproken weer in de massagesalon. Blijkbaar zijn ze nog niet klaar voor ons. Om tijd te rekken besluiten de beschikbare masseur en de receptioniste om onze voeten in een voetenbad te wassen. Het water in de bak van Miryam is kokend heet. De man die Miryam helpt, maar mij later gaat masseren is duidelijk nog nooit in deze salon geweest. Speciaal voor ons is hij blijkbaar opgetrommeld, 'wat een geluk'.

We gaan beide voor een soft swedisch massage van 1,5 uur. De langste en goedkoopste massage die we ooit hebben gepakt. We verwachten een zeer rustige en ontspannen massage en hebben dan ook bewust voor de rustigste variant gekozen.

In het pikkedonker liggen we naast elkaar op een matje op de grond. Miryam wordt gemasseerd door een jongere gozer. Ik wordt 'gemasseerd' door de opgetrommelde oudere man.

Iedereen die mij kent, weet dat ik goed kan overdrijven. Voor je verder leest, geloof me, dit is echt totaal niet overdreven!

Na precies drie seconden vraag ik me al af of we niet perongeluk de aller allerhardste 'massage' hebben aangewezen. Ik heb veel massages gehad, en ook extreem harde in Thailand, maar dit! On-ge-kend, wauw!

Deze kerel heeft zo veel Kracht, honderd procent dat hij een stoeptegel met zijn vingers doormidden kan breken. Overdag is deze kerel stratenmaker of iets, kan niet anders.

Normaal overleef ik een harde massage geluidloos. Nu, bij deze krachtpatser komen de pijnkreten regelmatig mijn mond uit. Dit is letterlijk martelen. Ik vraag me al liggend af, wat, en hoeveel het menselijk lichaam kan verdragen. Is dit serieus goed voor je?

Omdat het zo ontoegankelijk pijn doet is het ook wel enigszins grappig. Miryam zegt 'zeg dan dat het zachter moet', maar ik ben eigenwijs en laat hem doorgaan. Je kan immers niet sterven door een massage, toch?

Na het ' masseren' van mijn rug begint hij aan mij benen. Stel je voor dat iemand met zijn vuist op z'n alle hardst over je spieren heen wrijft, precies op de gevoelige plekken, lijkt het je ontspannen?

Na het martelen van mijn rug en benen gaat hij over naar het hoofd. Och och, haren trekken zit ook in het soft pakket hier.

Vroeger hadden wij een tondeuse thuis die het voor geen meter deed. Mijn ouders dachten eerst dat ik een watje was, tot mijn vader hem ook een keer gebruikte. Er is toen afscheid genomen van die tondeuse. Maar dit, dit haren trekken was nog erger dan die ervaring uit mij jeugd. Ik begrijp ook niet helemaal waar het goed voor is, maar het zal vast een functie hebben.

Om het genieten compleet te maken doet hij ook nog mijn armen, handen en voeten. Probeer eens op je aller hardst te knijpen tussen je vingers, wat een genot.

Gelukkig hebben ze de tijd ook niet goed begrepen en zijn we na een uur 'al' klaar.

Ze vragen of we thee of koud water willen. 'Koud water vriend, en drie paracetamol alsjeblieft'. Na dit, bestaat pijn niet meer, dit was het maximale.

We bedanken ze vriendelijk en lopen naar buiten. We lachen en vertellen elkaar wat het meest pijn deed. Gelukkig was de pijn maar tijdelijk en voelen we ons nu best goed.

Bijkomen in de McDonald's met airco. Twee grote menu's voor nog geen vijf euro. Even op wifi en vervolgens terug naar het 'hotel'. Morgen worden we om vijf uur naar het vliegveld gebracht. Na een overstap op Cebu, vliegen we dan naar Siargao, het surfparadijs van de Filipijnen.

1. Marion en Rob verhulsdonk:
    20 maart 2018
    Stiekem hebben jullie toch genoten van de massages
  2. Harold:
    20 maart 2018
    haha dat tondeuse verhaal weet ik nog.Dat was inderdaad een martelwerktuig. Ik zou volgende keer toch proberen aan te geven dat je de relax soft massage wil !
  3. Leo:
    20 maart 2018
    wist niet dat jij van S.M. hield!!!!
  4. Ingrid:
    20 maart 2018
    Gelukkig is het trauma van de tondeuse uit je jeugd nu overschaduwd door deze ervaring!! Met dank aan de masseur.
  5. Jeroen:
    22 maart 2018
    Hoi Sjoerd, volgens mij heb je een pijngrens van een schoothondje met zweetvoeten. Een beetje meer dapperheid de volgende keer !