Alles en iedereen is vriendelijk hier!

1 maart 2018 - Donsol, Filipijnen

Iets voor zes uur worden we na een prima nacht gewekt door een haan. Aan hanen geen gebrek hier. Ze doen hier aan 'tupadas' oftewel hanengevechten. Overal zie je opgepompte hanen aan touwtjes of onder een omgekeerde wasmand staan, klaar voor de strijd.

Omdat het vechten met zo'n vechtersbaas geen goed plan lijkt accepreren we het gekakel en staan we maar op.

Onze (eigen) snorkeluitrusting ligt al klaar. Ontspannen trekken we onze zwemkleding aan, pakken we onze camera's en overige spullen en lopen rustig naar het restaurantje voor een ontbijt. Het ontbijt komt wat traag uit de keuken waardoor we opeens moeten opschieten om ons bootje te halen.

Samen met 4 Filipijnen en 4 andere touristen stappen we een kenmerkende Filipijnse, zelf gebouwde boot op.

Walvishaaien worden de laatste tijd niet veel gezien tijdens het snorkelen. Uiteraard hopen wij daar verandering in te brengen. Enkele uren varen we heen en weer maar helaas zonder resultaat. Enigszins teleurgesteld maar tegelijkertijd ook realistisch gezien het feit dat dit de natuur is komen we terug aan land. Éen ander bootje met een paar andere touristen bleken wel geluk te hebben. Hopen dat het duiken van morgen ons ook meer geluk zal brengen.

Een koude Mango Loco, een Ice Tea en wat te eten gaat er lekker in. Na het eten glij ik een nabij hangende hangmat in. Hier kan ik wel aan wennen.

Rond een uur of twee, ookal hebben we geen besef van de tijd, laat staan welke dag het is lopen we even naar de overkant om vast onze wetsuits voor het duiken van morgen te passen.

Even later pakken wij voor het eerst een tricycle, een soort scooter met een zijspan, maar dan voor mini mensen. Ik weet het, ik ben niet groot, maar in dit ding moeten wij onszelf volledig dubbelvouwen. Gelukkig ben ik soepel als een turner dus het mag geen probleem zijn. We laten ons voor 75 cent naar het 'stadje' brengen. In het stadje spreken wij af dat onze 'taxi' ons over een uurtje ook weer oppikt.

We lopen wat door de straatjes. Veel honden, katten, kleine huisjes, en vrolijke Filipijnen. We zijn duidelijk een soort atractie. Iedereen zwaait en zegt gedag. Uit alle huizen, winkels, tuintjes wordt naar ons geroepen en gekeken. Vooral de Filipijnse kinderen vinden het blijkbaar prachtig. De Filipijnse jongemannen zijn vooral van Miryam behoorlijk gecharmeerd. Overal is leven, muziek en gezelligheid.

Ondertussen druipt het zweet van mijn gezicht. Och och, wat is het warm. De sfeer is hier super. Op een hoek van de straat staat een klein stenen hokje met een kappersstoel erin, schitterend. Toch nog even getwijfeld om te gaan zitten en te zeggen 'doe maar een kapseltje'.

Na een klein uurtje zien we onze vriend met zijn tricycle. Ik vraag hem of hij weet waar wij ergens een kokosnoot kunnen kopen en drinken. Hij denkt even na en zegt, 'ik heb een vriend die wel even in een palmboom kan klimmen'. We stappen bij hem in en rijden richting zijn kameraad.

Ergens langs de weg zitten 4 jonge gasten te ontspannen. Onze chauffeur stopt en roept het een en ander in het Filipijns. Een van de jongens staat op en springt op zijn scooter. Met een bloedgang rijdt hij voor ons uit. Een stuk verder zien wij hem afstappen en de jungle inlopen. Wij stoppen ook en lopen snel achter hem aan. Met speels gemak klimt de Filipijn een meters hogen palmboom in. Zorgvuldig kiest hij drie verse jonge kokosnoten uit en gooit die vanaf een meter of 8 naar beneden. Als je zo'n ding op je hoofd krijgt ga je tussen zes planken naar huis, met een geweldige klap komen ze neer op de grond. De jongeman tovert een kapmes tevoorschijn uit zijn van bamboe gebouwde huis. Met zijn kapmes opent hij de kokosnoten, het is heerlijk. We chillen een tijdje met de onze chauffeur en de boombeklimmer, mooie gasten.

In de middag komen we terug bij ons resort. Je moet overigens niet denken dat het een vijfsterren resort is, maar het is meer dan prima!

De rest van de dag doen we niet veel speciaals. Ik lees alle leuke berichten op mijn eerdere rijsverhaal. Leuk dat jullie ons volgen, en bedankt voor de positiviteit!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sandra:
    1 maart 2018
    supper leuk om te lezen nu nog een paar leuke/gekke foto's
  2. Marion en Rob verhulsdonk:
    1 maart 2018
    Een beetje inleven dan geniet je mee van jullie reis 👍😚
  3. Juuls:
    1 maart 2018
    Jaaa gelukkig ben jij zo soepel als een turner hahaha
  4. Ingrid:
    2 maart 2018
    Dat lenige van een turner heb je van je vader!!!! Pas maar op dat Miryam je niet inruild voor een leuke Filipijn!!!