De laatste weken gaan in!

2 februari 2020 - Nawagamuwa South, Sri Lanka

Vanaf 21 januari zijn we in Sri Lanka. In relatief korte tijd hebben we veel gezien. We zijn in twee nationale parken geweest, hebben o.a. jachtluipaarden, olifanten en krokodillen gezien. Daarnaast zijn we op schitterende uitzichtpunten geweest, en hebben we met onze eigen Tuktuk door het land gereden.

In Ella hebben we besloten het rustig aan te gaan doen de laatste twee weken van onze mooie reis.

In plaats van de bus en trein (een rit van 13 uur) te pakken naar Tangalle worden we gebracht met de Tuktuk. Het lieve mannetje van onze Homestay wil ons voor een net bedrag brengen. Tijdens de rit rijden we weer door het groene bergachtige landschap. We zien een mooie waterval, apen en pelikanen.

Onderweg drinken we een kokosnoot en stoppen een paar keer om even de benen te strekken. Onze chauffeur was in de veronderstelling dat het slechts 90 kilometer rijden was. Het blijkt echter 160 kilometer te zijn. Dit hadden wij hem wel kunnen vertellen (door de app maps.me) maar hij is hier de Srilankaan. In dramatisch Engels lijkt hij toch iets meer geld te willen nu. Het is niet sjiek, maar we doen er niet moeilijk over. In totaal kost de rit ons €35. Uiteraard niks vergeleken Nederlandse standaarden.

Aangekomen in Tangalle moeten we nog een slaapplek vinden. Dit is eerder lastig omdat er te veel keuze is, dan dat er geen keuze is.

We vinden een prima kamer aan het strand voor €15 per nacht. Vanuit onze kamer staan we in 10 meter met onze voeten op het strand in in 20 meter met onze voeten in de zee.

Ligbedjes, hangmatten, drankje, zand, zee, zon en palmbomen, prima plekje!

Vanaf nu tot het einde van de reis (over twee weken) trekken we langzaam van strand naar strand om uiteindelijk aan te komen bij het vliegveld (Colombo).

Een goede afsluiter van een mooie reis door zes landen (stukje Noord-Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Malediven en Sri Lanka).

Vanuit m’n hangmat denk ik aan  (een aantal) hoogtepunten:

Laos: Gibbon Experience, slapen in een boomhut diep in de jungle waar je alleen komt d.m.v. ziplines. Misschien wel de meest speciale plek waar we ooit hebben geslapen.

Cambodja: Tempelcomplex Angkor, incl. zonsopkomst.

Vietnam: Ninh Binh - Tam Coc, een prachtig gebied waar we o.a. in een klein roeibootje doorheen zijn gevaren en met de scooter doorheen hebben getoerd.

Vietnam: Cat Ba, een prachtig eiland naast het bekendere Halong Bay. Prachtige boottocht gedaan.

Malediven: Een groot hoogtepunt. Fantastisch onderwaterleven. Gezwommen met een mantarog, twee soorten haaien (tot 3 meter lange exemplaren) pijlstaatroggen, dolfijnen, schildpadden en meer. Witte stranden, zandbanken en helder blauw water.

Sri Lanka: eigen Tuktuk (400 km), wildparken met jachtluipaarden, olifanten en krokodillen. Sigiriya (het uitzicht op Lion Rock bij zonsondergang) misschien wel het mooiste uitzichtpunt waar we zijn geweest.

Vinden we het dan niet erg dat er reis er bijna op zit?

Nee eigenlijk niet. Drie maanden is mooi geweest. We dachten allebei van te voren dat we veel langer wilde reizen. Dat drie maanden te kort ging zijn en dat we zouden balen om naar huis te gaan.

Maar door het reizen besef je ook wat je hebt. We hebben een prachtig huisje (vorig jaar gekocht), we hebben familie die op ons wacht, sport (voetbalteam), vrienden en zelfs werk. We hebben een goed en mooi leven dus het is ook lekker om weer aan te komen in onze eigen stad (Amsterdam) om weer te pitten in ons eigen bed, om weer te kleien op je eigen toilet, om weer ‘normaal’ te eten, ook al hebben we veel lekkere dingen gegeten tijdens de reis. Het is goed (in elk geval voor even)!

Don’t worry be happy!

1. Harold:
    2 februari 2020
    Altijd nuttig die besef momentjes. In ieder geval hebben jullie ons prima op de hoogte gehouden. We hebben genoten van jullie prachtige foto,s en de mooie en grappige verhalen. We verheugen ons er op jullie snel te zien!
  2. Marion en Rob verhulsdonk:
    2 februari 2020
    Een mooie reis een mooie belevenis meegenoten van jullie verhalen dat pakken ze nooit meer van jullie af geniet nog heerlijk van jullie dagen daar liefs 😘
  3. Jeroen:
    2 februari 2020
    Goede reflectie ! Jullie ervaringen zijn opgeslagen voor de rest van je leven, maar het is ook goed te beseffen dat er niets gaat boven spruitjes, een berenklauw met pindasaus, Frans Bauer of een mooie regenachtige herfstdag in februari in Nederland. Tot binnenkort !😉😄
  4. Anja Holwijn:
    2 februari 2020
    Nou zeg wat gaaf om allemaal te lezen. Leuk geschreven en hoe gaaf om dat allemaal mee te maken en mee te nemen in jullie leven.
    Mooi ook te realiseren hoe fijn jullie het samen in Nederland hebben. Top! Geniet nog even.
  5. Leo:
    4 februari 2020
    Dank voor jullie geweldige reisverhalen en prachtige foto's.ik heb genoten.Mooi dat jullie reis veilig ,gezond en voorspoedig is verlopen.
    Hoop jullie snel weer bij de Fc. te ontmoeten.
  6. Tessa:
    5 februari 2020
    Wij hebben ook iedere keer weer met jullie mee genoten!! Was heel erg gaaf om het te lezen en de foto’s te zien. We zien jullie hopelijk snel weer in Nederland! Liefs en geniet van jullie laatste weken, xxxx Daan & Tess