Laos - Luangprabang tot Vang Vieng - Wat een waterval!

9 december 2019 - Luang Prabang, Laos

De middag hebben we zeer ontspannen doorgebracht in de zon bij het zwembad. Er was niemand anders dus ook nu hadden we het zwembad voor ons alleen.

Ik dacht terug aan het verhaal dat een van onze gidsen mij vertelde tijdens de Gibbon Experience. Een beetje informatie over de cultuur van Laos. In Laos is het blijkbaar best gebruikelijk om vroeg te trouwen, rond een jaar of twintig. Je trouwt echter alleen vroeg als je geen werk hebt. Als je werk hebt trouw je vaak pas als je tegen de dertig bent. Als je trouwt en je hebt geen werk wordt je meestal boer. Als boer zorg je dan als getrouwd stel zelf voor eten. Als er een goeie oogst is dan kan je een deel van het eten verkopen. Heel goed zullen ze niet boeren overigens. Zo lang je niet getrouwd bent woon je nog thuis bij je ouders.

We hebben gelezen over de nachtmarkt van Luangprabang, deze schijnt de moeite waard te zijn. Op een paar minuten lopen vanaf onze accommodatie zien we de eerste kraampjes al verschijnen. Al vrij snel zien we wat kraampjes met eten. Voor €1 euro kan je hier een enorme bak nassi, bami, of Springrolls kopen. Ook krijg je voor €1 een fruitshake van driekwart liter.

We lopen eerst nog even door de markt over. Deze is behoorlijk lang. In een zijstraat zien we enorm veel drukte, we besluiten een kijkje te nemen. Blijkbaar is dit de echte straat om te eten. In de smalle straat staan veel tafeltjes en kraampjes. Het is stapvoets lopen zo druk is het. We besluiten om een op een stok gespietste vis te kopen en te eten, heerlijk.

Later, na het eten van deze vis halen we ook nog twee shakes en een portie bami om mee te nemen naar onze kamer. Een prima einde van de dag!

Na een geniale nacht slaap van een uur of 11 worden we wakker en gaan vrij snel naar het ontbijt. Dit is wel luxe voor een backpacker!

Na het ontbijt lopen we op ons dooie gemak door Luangprabang richting de rivier. Hier worden we aangesproken door een lief mannetje. Voor €15 euro wil hij ons dertig kilometer verderop naar de Kuang Si waterfalls brengen, daar drie uur wachten en ons dan terug brengen. Het kan vast goedkoper, maar dit is uiteraard prima! We stappen achterin zijn TookTook en gaan op pad.

40 min later komen we aan bij de Kuang Si waterfalls. De natuur, het groen is hier prachtig. Na een klein stukje lopen vangen we een eerste glimp op van het bizar blauwe heldere water. We lopen richting het water, wauw wat een plek! Het is niet één waterval, maar het zijn een heleboel kleine watervallen met daartussen kleine extreem heldere blauwe poeltjes water. Dit is verreweg de mooiste, of in elk geval een van de meest speciale watervallen die we tot nu toe hebben gezien.

We vermaken ons ruim twee uur en gaan dan terug naar onze chauffeur. In opnieuw een minuut of 40 brengt hij ons terug naar het plaatsje Luangprabang.

We pakken een warme douche en kleden ons wat warmer aan. Het koelt hier stevig af in de avond tot een graad of tien. Opnieuw lopen we naar de nachtmarkt om wat eten te scoren. Opnieuw is het goedkoop en smaakt het top!

We regelen ook nog een even een minivan die ons morgen in ongeveer vier uur tijd naar Vang Vieng gaat brengen. Per persoon betalen we hiervoor €8.

Terug in onze kamer zet ik de tv aan, ja een tv, die hebben we ook zelfs. Wat een geluk voor mij, Engels voetbal!

De volgende ochtend pakken we onze tassen in en gaan nog één Keer langs het uitgebreide ontbijt. Om half 9 worden we opgehaald door een busje, tenminste, als het goed is. Om 9 uur staan we nog te wachten. Uiteindelijk komt er om kwart over 9 een mannetje aangelopen die vraagt of we naar Vang Vieng moeten. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

We rijden over slingerwegen door de bergen en tikken even de tweeduizend meter hoogte aan. Bepaalde stukken zijn van zand en grint. Een klein foutje van de chauffeur betekend dat ik deze blog niet meer online kan plaatsen. Delen van deze weg kunnen makkelijk meedoen in het tv programma de gevaarlijkste wegen van de wereld. Op verschillende plekken zijn vrachtwagens gestrand. Ons busje schud alle kanten op, maar we redden het.

Ruim vier uur na vertrek komen we aan in Vang Vieng, de plek van bestemming. Hier hebben we voor vannacht al een tweepersoons kamertje geboekt voor €16. Ons hostel heet ‘Nice view hostel’. We zijn benieuwd!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ingrid:
    9 december 2019
    Neeeee wat een cliffhanger!!!
    Schrijf snel verder. Ik wil weten hoe het uitzicht is!!!
    En ik heb zoals steeds alles tot op de letter gelezen maar er klopt iets niet Sjoerd. Als ik me niet vergis heb jij werk, en ben je nog geen 30... dus hoe kan het dat je niet meer bij je ouders woont???😜
  2. Sjoerd:
    13 december 2019
    Had al zo’n vermoeden dat jij deze reactie zou plaatsen!