Laos - Vanaf de jungle tot Luangprabang!

7 december 2019 - Luang Prabang, Laos

06-12-19

We worden wakker na een goede nacht, hoog in een boom, diep in de Laoitaanse jungle. We hebben het verrassend genoeg totaal niet koud gehad, eerder warm!

We openen de voorkant van onze klamboe en kijken direct uit over de jungle, wat een plek om wakker te worden!

We weten niet zeker of we afgelopen nacht gibbons hebben gehoord. Wel werden we midden in de nacht wakker van een soort gebrul. Het klonk als een aap maar leek niet echt op de roep van een gibbon!

We kruipen uit ons bedje en lopen via de trap een verdieping lager de boomhut in. Voor dat we gaan ontbijten doen we eerst nog een klein rondje door de jungle en pakken we nog een stuk of vijf ziplines. Het blijft bizar om zo over en door de bomen te vliegen!

Eenmaal terug in de boomhut staat ons ontbijt klaar. Het is weer extreem uitgebreid, heerlijk!

Na het ontbijt pakken we de spullen en vertrekken we via de zipline uit deze waanzinnige boomhut. Na een paar uur trekken en opnieuw vliegen door de jungle komen we aan bij een afgelegen boerderijtje. Hier staat onze lunch klaar. Ook is er de mogelijkheid om te zwemmen in de rivier, maar dat is ons toch iets te fris.

Vanaf de boerderij stappen we in een TookTook en worden we over een extreem hobbelige zandweg naar de bewoonde wereld gebracht. We vliegen werkelijk alle kanten op en worden getrakteerd op veel stof.

In de bewoonde wereld nemen we afscheid van Phadthai en Don, onze gidsen. We stoppen de jongens nog wat extra geld toe. Hopelijk kan Phadthai ooit zijn droom waarmaken om naar Parijs te reizen en om verder te studeren zo dat hij bij de bank kan werken.

Terug in het kantoor van de Gibbon Experience zeggen we ook de Israëliërs en Lia, de Nederlandse dame gedag.

Tijd om langs de rivier te genieten van een fruitshake en wat eten.

Dezelfde middag worden we om iets voor zes opgepikt door een TookTook die ons naar het busstation gaat brengen. We vertrekken met een nachtbus naar Luangprabang.

In de nachtbus zijn geen stoelen aanwezig. Iedereen deelt een soort van tweepersoonsbed. De ruimte is echter maximaal 160 cm bij 120 cm. Ondanks dag we beide niet de langste zijn is het dus niet mogelijk om lekker te liggen. Mooie bijkomstigheid is dat het echt steenkoud is in de bus. Aan het plafond hangen ijspegels. We worden ook hier alle kanten op gesmeten, slapen is er niet bij.

Uren later stopt de bus op een vrij random plek. Miryam en ik gaan snel de bus uit om te plassen. Opeens blijkt dit al de eindhalte te zijn. We zijn blijkbaar al aangekomen in Luangprabang. Buiten is het nog pikdonker en steenkoud. We hebben niet heel veel meer dan een t-shirt aan dus dat is niet ideaal. Het is zes uur in de ochtend. Wat nu? Gelukkig zaten ook de mensen van de gibbon experience in deze bus. We delen een TookTook naar het centrum van Luangprabang, twaalf kilometer verderop.

Van geen luxe de afgelopen nacht hebben we gezorgd voor luxe de aankomende twee nachten. Veel te vroeg, komen we na even zoeken iets over 7 aan bij onze accommodatie voor aankomende nacht. Het is nog steeds donker en ijskoud. Gelukkig is het al open en kunnen we een beetje ontdooien in de lobby.

Om 10 uur maken ze onze kamer gereed. Dat is 4 uur eerder dan normaal. Wel moeten we dus nog even geduld hebben voor we een warme douche kunnen nemen.

We zijn zo slim om voor die tijd even te spieken bij het ontbijt. Goeie zaak!

Vandaag wordt een rustige dag bij het zwembad, dat hebben we alvast bedacht. Morgen gaan we Luangprabang en de omgeving ontdekken!