De Malediven - Wat een plek!

19 januari 2020 - Maafushi, Maldiven

Inmiddels zijn we al een aantal dagen op de Malediven. We slapen op het eiland Maafushi. Vanaf dit eiland hebben we inmiddels een volle dag een tour gedaan en een halve dag een tour gedaan. De Malediven zijn precies wat we er van hadden verwacht. De stranden zijn hagelwit en het water is prachtig blauw en helder.

Tijdens het snorkelen bij de twee tripjes hebben we echt het meest fantastische onderwaterleven gezien. We zijn wel wat gewend, omdat we ook op de Filipijnen zijn geweest, maar dit is ook echt next level.

Twee keer snorkelen op de Malediven:

gezwommen met:

• Mantarog;
  • Zwartpuntrifhaai;
  • Verpleegsterhaaien van twee tot drie meter;
  • Schildpadden;
  • Meer dan twintig dolfijnen;
  • Clownfish (nemo);
  • Pijlstaartroggen;
  • Murene;
  • Kogelvissen;
  • En extreem veel andere soorten vissen;

De droom van Miryam is al sinds haar geboorte om te zwemmen met een Mantarog. We zitten nog geen tien minuten op de boot tijdens onze eerst boottocht, als we opeens stoppen met varen. Het was helemaal niet de planning om vandaag manta’s te zien, maar er is er een gespot. Snel pakken we onze flippers en snorkel. We jumpen de boot af. We zien niks. Het zal toch niet hè, net te laat.

Opeens wijst de kapitein vanaf de boot in een bepaalde richting. We zwemmen alsof ons leven er vanaf hangt. En dan, opeens zien we een enorme manta langs zwemmen! Prachtig, het beest zweeft door het water. We zwemmen een heel stuk met hem mee, super gaaf dit. Uiteraard is Miryam, maar ik ook zo blij als een kind! Hoe dan, meteen zien we waarvoor we eigenlijk grotendeels naar de Malediven zijn gekomen, top!

Eenmaal weer aan boord knallen we met de speedboot door het blauwe water naar een andere locatie. Verderop zien we opeens enorme donkere schimmen in het water. Dichterbij blijkt dat dit verpleegsterhaaien zijn. Opeens stikt het om onze boot van de meters lange haaien. Opnieuw pakken we onze uitrusting en zitten op de zijkant van de boot. Het voelt heel onnatuurlijk om het water in te springen als je wordt omsingeld door enorm veel grote haaien. Toch jumpen we erin. Wauw, waanzinnig dit. Wat een monsters!

Tussen tientallen haaien zwemmen we rond. Ook de vissen hier zijn makkelijk een meter. Het is een waanzinnig schouwspel. Wat een prachtige dieren.

De dag zit er nog niet op! Na opnieuw een stuk varen komen we aan bij een klein mooi eiland. Ik kijk in het water en zie iets ronds op de bodem. Lijkt wel een rots zeg ik tegen Miryam. Opeens gaat het zwemmen, het blijkt dus echt een pijlstaartrog te zijn!

De boot legt aan op het eilandje. We stappen af. Al snel zijn er een stuk of 10 pijlstaartroggen in het ondiepe water. De roggen glijden langs onze benen. Och och, wat is dit mooi!

Dit is echt een dag vol hoogtepunten. Misschien wel de vetste van al onze reizen!

Weer varen we verder, hatseflats een paar dolfijnen, tuurlijk! Wat een dag, wat een plek, wat een trip!

De halve dag tour was net als de hele dag tour eentje om niet snel te vergeten. Tijdens deze tour hebben we gezwommen met zes schildpadden. Zwommen er met een murene, zagen we vissen die we nooit eerder hebben gezien, zelfs niet in de Filipijnen.

Het hoogtepunt was echter aan het eind van de dag. We varen naar een plek waar we opeens zeker zo’n 30 dolfijnen zien. Snorkel op, flippers aan, het water in. Ongekend. We zien nog niks maar je hoort het prachtige geluid van communicerende dolfijnen. Boven water kijken we en zien we dat de vinnen onze kant opkomen. Opeens zwemmen we binnen twee meter, en tussen tientallen dolfijnen. Wat is dit vet! Als cadeau geven geven de dolfijnen nog een show en doen sommige exemplaren een paar salto’s.

Jaja, de Malediven , een magische plek! Het is wat duurder maar het meer dan waard. Puur genieten op het strand en onder water!

1. Jeroen:
    19 januari 2020
    Ongelooflijk. Wat een ervaringen en wat een foto's !! Echt heel bijzonder. Om nooit meer te vergeten...Met jaloerse groeten van Janny en Jeroen
  2. Kees bijl:
    19 januari 2020
    Wat een fantastische ervaringen voor jullie, bedankt voor het delen, genieten wij ook een beetje mee!!!!
  3. Ingrid:
    19 januari 2020
    Wat fantastisch weer met al die mooie ondetwater dieren. Ik zou dat ook wel een keertje in het echt willen zien. Ik denk alleen dat ik niet zo heldhaftig zou zijn om tussen de haaien het water in te springen!!
    Het getuigt trouwens wel van absolute intelligentie dat Miryam al bij haar geboorte wist wat een mantarog is 🤣
  4. Marion en Rob verhulsdonk:
    20 januari 2020
    Wat mooi en wat een durf wel mooi om te zien