Sri Lanka

24 januari 2020

Sri Lanka: 21-01 - 24-01

We zijn inmiddels in het laatste land van onze drie maanden lange reis aangekomen. De laatste drie weken van de reis brengen we door in Sri Lanka!

We hebben veel positieve dingen gehoord over dit land en zijn dan ook benieuwd wat we allemaal gaan zien en meemaken.

Na dat we geland zijn hebben we vanaf het vliegveld direct een taxi gepakt naar onze slaapplek in Negombo.

De volgende ochtend zitten we om half negen bij het ontbijt. Om negen uur komt er een mannetje aangelopen. ‘Tuktuk’ vraagt hij. Jazeker! We hebben een Tuktuk gehuurd waarin we in elk geval vijf dagen zelf door Sri Lanka gaan scheuren.

Eerst rijden we met hem mee naar z’n kantoortje om wat papierwerk in orde te maken. Vervolgens rijden we naar een klein veldje. Blijkbaar is dit de plek waar we moeten gaan oefenen. We krijgen een soort snelle rijles. Het is toch ff wennen om in zo’n ding te rijden. Na even oefenen krijg ik de smaak te pakken en mogen we vertrekken.

We hebben bedacht om 150 km naar het noorden te rijden. Hier hebben we een leuke slaapplek gevonden dicht bij de ingang van het Wilpattu National Park.

Onze Tuktuk mag op veel plekken niet harden dan 40 km/u. De Tuktuk gaat ook niet heel veel harder, dus dat is prima. We hopen onderweg al een olifant tegen te komen maar zo’n groot feest is het nog niet.

Na ongeveer 4 tot 5 uur rijden incl. wat tussenstops komen we aan op de 1e bestemming. Het is mooi groot huis met een grote tuin in een groene omgeving. In het huis hebben we een ruime kamer en badkamer.

In de avond zien we dat er nog drie twee stelletjes zijn (een Duits en een Zwitsers stel). Met z’n allen eten we aan één tafel. Het is gezellig en er wordt veel gelachen.

Tijdens het eten spat de saus opeens op. Ik denk eerst dat de lepel er in is gevallen. Al snel blijkt er een gekko vanaf het plafond in de saus te zijn gevallen, of misschien wel bewust gesprongen. De gekko zwemt in de saus maar wordt snel bevrijd door de Duitse jongen.

De volgende ochtend (donderdag 23-01) gaat onze wekker om 05:15. Vandaag gaan we op een Jeep Safari in het Wilpattu National Park. Om zes uur in de ochtend rijden we het park binnen en om zes uur in de avond zullen we het park verlaten.

We zitten samen met het Zwitserse stel in een Jeep. We zien veel soorten vogels in alle soorten en maten. Na een hele tijd rondrijden zien we opeens een jachtluipaard met twee jongen (twee maanden oud). Ze lopen vanaf de weg voor ons de bosjes in. Wat een schitterende dieren.

Verder zien we in het National Park ook een olifant, krokodillen, varanen, zwijnen, herten, waterbuffels, apen, coyotes, schildpadden en meer. Het was een hobbelige maar zeer geslaagde dag!

De volgende dag na een prima nacht pakken we onze Tuktuk en rijden zo’n 50 kilometer naar het oosten. Het is nog even lastig om dat ding weer aan de praat te krijgen, maar eenmaal aan rijdt hij als een zonnetje. Op de gok rijden we naar een accomodatie met zwembad. Er is nog plek en de eigenaar is een aardige kerel.

Overdag brengen we door bij het zwembad. Rond 4 uur rijden we met de Tuktuk naar een voor Boeddhisten heilige plek boven op een berg. Na de Tuktuk geparkeerd te hebben is het nog een flinke klim naar boven. Het uitzicht is adembenemend en de zonsondergang maakt het plaatje af.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Harold:
    24 januari 2020
    Wat een leuke manier van reizen zeg zo'n tuk tuk. Geweldig veel soorten dieren gezien zeg in dat natuurpark...top!!I inclusief de sausgekko. Ik ken iemand die hier aan het aftellen is wanneer jullie weer in Amsterdam zijn.
  2. Jeroen:
    26 januari 2020
    Gekko, heel dun gesneden, met tomatensaus, gember en een beetje peper en zout......heerlijk !!
    Heel veel plezier verder.