El Nido, Tour A

8 maart 2018 - El Nido, Filipijnen

Tour A staat voor de deur. 7 uur stappen we naar buiten. We lopen naar El Nido Art Boutique en Café, hier hebben wij de tour geboekt. Een mooie toko van een Zwitserse eigenares. In het winkeltje beneden betalen we het nog openstaande bedrag voor de tour. Vervolgens lopen we naar boven, waar het restaurant zit. Half 9 worden we op het naastgelegen strand opgepikt voor de tour. Nu is het half 8, in Nederland genoeg tijd om te ontbijten, hier is het nog krap. Alles gaat hier extreem traag. Uiteindelijk gaat onze laatste hap precies om half 9 naar binnen. Afrekenen en naar beneden, naar het strand.

Met een kano worden we vanaf het strand naar onze boot gebracht. Uiteindelijk zitten we met zes andere toeristen, een Filipijnse kapitein en twee Filipijnse gidsen aan boord. De Filipijnse jongens zijn onze leeftijd en overduidelijk vrienden van elkaar. Prima leventje toch zo, beetje varen, beetje dollen met elkaar, niks mis mee. Om nog maar te zwijgen over het weer en de ongekende omgeving, maar dat gaat ongetwijfeld wennen haha.

We varen langs de meest prachtige stranden. Op sommige plekken is het water bizar helder en blauw. Onze eerste stop is bij Small Lagoon. Prachtig, wel aardig wat boodjes maar dat mag de pret niet drukken. De tweede stop is Big Lagoon. Deze plek is echt net een ansichtkaart. Het meest heldere blauwe water ooit. Prachtige rotsen aan twee kanten, zon, lekker water, alles. We snorkelen door het ondiepe water, en stuiten op een zeester. Echt een paradijsje.

Onze volgende stop is een echte snorkelspot tussen twee eilanden in. We liggen nog niet eens voor anker als een schildpad vlak naast de boot adem komt happen. Hoppa, wie liggen er direct in het water? Ja ja we zijn er weer, we zwemmen een stuk met de kleine schildpad door het belachelijk blauwe water. Ik heb dit gefilmd, binnenkort staat National Geographic voor de deur, kan niet anders. Na deze korte effectieve duik klimmen we weer op de boot om na te genieten.

Na nog een aantal tussenstops en een overheerlijke lunch, varen we na een topdag terug naar ons 'eigen' eiland. Vlak voor de kust worden we nog even getrakteerd op een laag overvliegende zeearend. Een soort dejavu, dit hadden we vorig jaar bij Koh Phi Phi in Thailand ook.

We drinken weer wat op het strand, eten ontspannen en sluiten de avond rustig af met een klein biertje.

Wat een reis tot nu toe, alles pakt lekker uit, we zien de mooiste dieren. Ontmoeten de liefste mensen en zien de mooiste plekken zowel op het land als in het water.

1. Jeroen:
    8 maart 2018
    Wederom mooie belevenissen ! We zijn benieuwd naar de foto’s. Leeft de schildpad nog of is deze in de soep beland ?