De trein en de stops

31 januari 2020 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

Vandaag proberen we vanaf Kandy de trein te pakken naar Nuwara Eliya (Nanu Oya). Dit blijkt nog een hele uitdaging te zijn!

Gister heeft de eigenaar van onze Homestay als we hem daadwerkelijk moeten geloven al geprobeerd om kaartjes voor ons te regelen. Dit is hem echter niet gelukt.

We hebben afgesproken dat hij ons deze ochtend om vijf uur naar het station (Kandy Railway Station) brengt. Vijf minuten voor vijf staan wij klaar. Zelf heeft hij blijkbaar iets meer moeite met opstaan, maar iets na vijf rijden we toch weg.

Bij het station blijkt al snel dat er geen 2e klasse gereserveerde kaarten meer zijn. Dit konden wij hem ook wel vertellen. We waren ook niet opzoek naar gereserveerde kaarten. We willen gewoon de trein in, of we nou moeten staan of zitten, dat maakt ons niet uit.

Pas vanaf acht uur kan je kaartjes kopen voor de 2e klasse. Lekker zeg, precies helemaal voor niks vroeg opgestaan. Luisteren is niet echt z’n beste kwaliteit zo blijkt, maargoed we houden hoop.

We gaan terug naar de Homestay en pakken onze spullen in. We hebben gevraagd of hij een taxi kan fixen naar Peradeniya Station. We hebben aangegeven daar 7 uur te willen zijn. Uiteraard belt hij pas op het laatste moment een taxi en worden we pas om kwart over 7 opgehaald. Nu nog door het (drukke) verkeer zien te komen.

Onze taxi chauffeur is een aardige gozer maar hij heeft wel slakken gegeten voor ontbijt. Lopend zijn we bijna sneller dan die rammelaar van hem.

Toch komen we relatief snel, (blijkbaar geluk met het verkeer) op het station aan. Omdat wij niks van alle borden snappen helpt hij ons de tickets te kopen. En ja ja, 2e klasse is nog beschikbaar. Voor slechts €2 per persoon pakken we de trein naar Nuwara Eliya (Nanu Oya).

Om acht uur zitten we klaar op het perron. Hier zitten nog een stuk of tien toeristen te wachten.

Eenmaal in de trein is het mega druk. Alle zitplekken zijn bezet. We gaan echter een halte terug naar Kandy Railway Station en daarna weer terug deze richting op. Veel mensen stappen dan ook uit bij Kandy Railway Station. Hier moeten we proberen om een zitplek te bemachtigen. Bij voorkeur moeten we proberen om aan de rechter kant van de trein te zitten.

Het is gelukt, zitplek aan de rechter kant bij het raam. Wel rijden we achteruit, maar we kunnen meer dan prima uit het open raam kijken, toppie!

De temperatuur in de trein is ook prima dus we kunnen chillen en genieten.

De reiswereld is bizar klein want in de drukte staat op twee meter afstand de Spaanse jongen die eerder met ons was meegereden met de Tuktuk. Zijn mond valt open als hij ons ziet. Altijd lachen om op de deze manier mensen te leren kennen tijdens de reis en ze dan opnieuw tegen te komen.

De uitzichten vanuit de trein op alle theeplantages zijn indrukwekkend. Het is hier zo groen en mooi!

Een paar uur later komen we aan in Nuwara Eliya. De tijd is gevlogen. We stappen uit een een kerel vraagt of we een Tuktuk nodig hebben naar het stadje. Jazeker, niet moeilijk doen dus. Allebei snel even drie liter eruit gooien bij het toilet en dan de Tuktuk in. Het blijkt een goeie gast te zijn. Hij brengt ons naar een prima hotelletje.

in de avond hebben we trek in een biertje. Gekrenkte heeft het hotel geen bier en niet eens een koelkast. De hotel eigenaar laat bier bezorgen met een Tuktuk, zo kan het ook.

Morgen gaan we om half 9 met de eerdere Tuktuk bestuurder op pad, door het landschap met de Tuktuk. We zijn benieuwd!

Om half 9 worden we opgepikt. In vier uur tijd worden we met de Tuktuk langs theeplantages, theefabriek, aardbeienplantages en mooie uitzichten gereden. De omgeving is hier schitterend.

Morgen pakken we de trein naar Ella! Daar nog even chillen en dan op naar het strand!

Opnieuw in de trein op een van de mooiste treinritten van de wereld. Dit keer zitten we bij de deur en hangen onze benen uit de trein. Wat een belevenis, wat een uitzichten en wat een groen.

Rond een uur of 1 komen we aan in Ella. Kijken wat Ella ons te bieden heeft.

1. Harold:
    31 januari 2020
    Dus niet makkelijk om de gewenste kaartjes te scoren. Maar al met al aardig gelukt! Beseffen jullie al dat het er bijna op zit??