Thailand - Bangkok, voelt weer als thuiskomen!

2 december 2019 - Bangkok, Thailand

27-11-19 & 28-11-19

Samen trekken we in drie maanden door (noord)Thailand, Laos, Cambodja, (noord)Vietnam, Malediven en Sri Lanka!

Na een pittige vlucht met tussenstop in China zijn we aangekomen in Bangkok. Vanaf het vliegveld pakken we een bus die ons voor 60 bath (kleine €2) naar Khao San Road brengt.

We zitten de aankomende twee nachten in een prachtig hotel (Navalai River Resort) langs de rivier genaamd Menam, de grootste en belangrijkste rivier in Thailand. Deze rivier wordt ook wel de rivier der Koningen genoemd.

Onze kamer is echt top! Luxe, met uitzicht over de rivier, zwembad op het dak en vlakbij het bruisende centrum van Bangkok! Echt een topcadeau van m’n ouders.

We pakken even een verfrissende douche, kleden ons om en gaan dan naar Khao San Road om wat te eten. We gaan zitten bij een kleine straatkraam. Ons geduld wordt gelijk beproefd want het duurt echt 14 jaar voor dat deze Thaise slome duikelaar onze bestelling komt opnemen. Vervolgens komt hij het letterlijk nog 3 keer vragen. Zo lastig is het niet om 2 mango shakes, springrolls en rijst met gefrituurde groenten te maken zou je denken! Maar ook dit hoort erbij! Druk maken we ons niet.

Na het eten lopen we naar een massagesalon. Door vriendelijke vrouwtjes worden we naar binnengehaald. Allebei nemen we een massage van een uur. Bij fases wordt ik he-le-maal uit elkaar getrokken. Ouderwets weer dit, ook hier hebben we lang naar uit gekeken. De eerste maar zeker niet de laatste massage van deze reis!

Na de massage is het inmiddels een uur of 4 in de middag. We lopen terug naar het hotel. We doen snel zwemkleding aan en gaan vanaf onze kamer (5e verdieping) naar het dak (6e verdieping) van het hotel. Hier ligt een heerlijk zwembad op ons te wachten! Dit is wel top na zo’n reis, massage en warme dag (34 graden).

In de avond lopen we rustig naar Hongkong Noodles, een kleine tent die we nog kennen van eerdere jaren! Hier kan je pas eten!

Na het eten lopen we nog een stukje door de buurt op en nabij Khao San Road. Nu is het hier pas echt druk! Overal kraampjes, met heerlijk eten, shakes, fruit, bier, muziek. Dit is Bangkok zoals je Bangkok verwacht!

Een prima dag om de reis mee te beginnen! Nu al weer zo veel gezien, zo genoten van het eten, de massage, het hotel met het zwembad. Heerlijk om weer terug te zijn in Zuid-Oost Azië!

29-11-19

Om half 7 gaat de wekker! Heerlijk geslapen, wel beetje stijve nek van de airco maar dat trekt wel weg.

We kleden ons aan en pakken onze kleine rugtas met wat water en onze camera’s. Vandaag hebben we de fietstour van Co van Kessel die ons in drie uur meeneemt door Bangkok! Ook dit is een cadeau, dit keer van Yannick en Mariska.

Achter ons hotel stappen we op een lokale boot. Op de boot zijn zeker 100 Thaise mensen aanwezig. Wij zijn de enige westerlingen. Ik wil de dame aan boord betalen. Blijkbaar kost het 8 bath per persoon (€0.25) om ons in 15 min een stuk verder op de rivier af te zetten. Ik heb alleen 1000 bath vast. Het Thaise vrouwtje heeft daar geen zin in dus laat ze ons gratis mee varen.

Na een kwartier stappen we van de boot af, binnen twee minuten zijn we bij Co van Kessel. Een hele aardige Thaise jonge gozer vertelt ons in het Engels met veel humor wat we gaan doen vandaag. Vervolgens lopen we naar buiten en krijgen allebei een gele fiets. Daar gaan we dan! Links fietsen is toch even wennen. Ook met oversteken is het wennen om de goede kant op te kijken!

De fietstocht is top! We fietsen o.a. dwars door China Town, stoppen bij een markt, fietsen langs de rivier en scheuren door de straten van Bangkok. Zo leer je Bangkok pas echt kennen!

Na de tour pakken we een veel te dure taxi (nog steeds maar paar euro) naar het Lumphini Park. Dit is het park waar ik al heel lang naar toe wilde! Hier, in dit park schijnt het te stikken van de grote varanen. We zijn nog geen honderd meter in het park of we zien een varaan een boom in klimmen. Direct de perfecte foto!

We vermaken ons goed in het park! We zien een aantal bakbeesten van varanen, wat een dino’s.

Na twee uurtjes zoeken we een lokale bus die ons terug naar de andere kant van de stad kan brengen. We vinden een lokale bus met een mooie houten vloer en uitsluitend Thaise mensen. De Thaise passagiers vinden het net zo leuk als ons dat wij met zo’n lokale bus mee reizen. Voor 6 bath (€0,20) per persoon komen we na 30 minuten aan bij ons hotel. Dit is pas betaalbaar openbaar vervoer!

In het hotel gaan we weer even over op het luxe leven. Zwemmen, biertje (Chang) op ons balkon, in bad, beetje chillen, niks mis mee!

Deze avond eten we bij straatkraampjes op Khao San Road. Voor een euro krijgen we een enorme bak gefrituurde groente en voor mij een bak gefrituurde kip! Verderop op een terrasje pakken we een biertje en een cocktail, zitten we lekker te chillen en kijken we naar alle mensen die langslopen. Hier kunnen we wel aan wennen!

30-11-19

Vandaag wisselen we van accommodatie. Onze twee nachten in luxe zitten erop. De aankomende nacht slapen we in een slaapzaal van tien personen. Voor het zo ver is hebben we de dag nog voor ons.

We checken uit maar laten onze rugtassen in het hotel. We lopen een stukje ok verderop bij een tentje genaamd ‘O! Hungry’ te ontbijten, heerlijk!

Na het ontbijt pakken we een boot die ons zo ver mogelijk de rivier op brengt. Helaas gaat de boot minder ver dan gehoopt. We stappen uit en zoeken naar een bus. Tijden onze zoektocht worden we aangesproken door een vriendelijk Thais mannetje. Hij blijkt sinds 7 jaar weer in Thailand te wonen maar heeft jaren lang in Amerika gewoond. Het mannetje spreekt dan ook goed Engels. Hij legt ons uit dat we met de skytrain, vervolgens de metro, dan scooter taxi en dan een pontje op onze plek van bestemming uitkomen.

Zo gezegd zo gedaan! Vooral achter op een scooter taxi is toch wel een beleving!

Na de voor ons geplande route te hebben afgelegd komen we na ongeveer een uur met de pont op de overkant van de rivier aan. Het pontje heeft ons 4 bath per persoon gekost.

We zijn er, de groene long van Bangkok! We huren direct twee fietsen voor 100 bath per persoon. We fietsen naar Bang Krachao en Bang Nam Phueng floating market! We vermaken ons een aantal uur! Het is overigens wel een bakkie warm, zo nu en dan moeten we echt even de schaduw opzoeken om bij te komen en af te koelen.

Rond een uur of half 5 beginnen we aan onze reis terug. Met de tussenstop bij Hua Lampong train station om onze kaartjes voor de nachttrein naar Chiang Mai op te halen doen we er ruim twee uur over om bij het hotel te komen.

Pittig, maar leuk dagje weer! We halen onze tassen op bij het hotel (Navalai River Resort) en verkassen naar het Mint Hostel.

Hier pitten we dus met 8 anderen op een slaapzaal. We komen aan om 8 uur in de avond, na een kleine kilometer lopen vanaf onze vorige slaapplaats. In de kamer is het donker, en er liggen al mensen te pitten. Beetje vroeg, maar moeten ze zelf weten. Al vrij snel besluiten we dit niet al te vaak meer te gaan doen, slapen voor €3 per persoon is leuk maar een eigen kamer voor iets meer kan ook geen kwaad!

01-12-19

De laatste dag Bangkok! Vandaag doen we het rustig aan. We hebben besloten een parkje in de buurt op te zoeken en daar te gaan chillen. Het park blijkt iets verder dan we dachten. Drijfnat komen we aan.

We zitten in de schaduw langs het water. We zien eekhoorns, mooie vogels, een varaan die een vis eet, enorme karpers en meervallen.

Eind van de middag gaan we terug naar het Mint Hostel. Hier douchen we nog even, zitten even op internet en vertrekken dan richting Hua Lampong train station. We wilde weer met de locale bus maar die konden we niet vinden. Dan toch maar een taxi met airco. Bij Hua Lampong lopen we naar Hongkong Noodles waar we lekker eten. Daarna doen we op het terras een biertje (liter) en bellen even met het thuisfront.

Om 22:00 stappen we in de nachttrein, op naar Ching Mai (noord Thailand).

Bedankt Bangkok, voor het warme welkom!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Juuls:
    2 december 2019
    Zoo leuk weer deze verslagen! Klinkt weer top allemaal.
  2. Marion en Rob verhulsdonk:
    2 december 2019
    Jullie zijn aardig verwend met hotel en fietstour zo te lezen en hebben het al aardig naar jullie zin zo te lezen leuk en veel plezier leuk om te lezen groetjes marion
  3. Jeroen:
    Klinkt goed!
    Maak er wat moois van!
    Bandos (Malediven) is fantastisch!
  4. Harold:
    2 december 2019
    Ja...het is wel veel werk denk ik al die verhalen op te schrijven maar wij genieten er van! Dus ga vooral door!