Vietnam - Hanoi

13 januari 2020 - Hanoi, Vietnam

Hanoi, de hoofdstad van Vietnam, onze laatste bestemming in dit langgerekte land.

Vergeleken Hanoi is Amsterdam een rustig dorpje. Als je hier kan oversteken kan je in Amsterdam makkelijk geblinddoekt oversteken. Zelfs op een Turkse bruiloft wordt minder getoeterd dan hier op de vierkante meter. Deze mensen doen niks liever dan continu op die toeter rammen. Bij elke bus die toetert denk je dat er een enorm cruiseschip de hoek om komt varen. Afremmen kennen ze niet hier. Het lijkt erop dat ze je maar al te graag willen scheppen hier. Overal zijn keurig stoepen aangelegd. Deze worden echter totaal niet gebruikt zoals hoe wij die in Nederland gebruiken. Een stoep is hier een parkeerplek voor scooters, niet één of twee, maar miljoenen. Ook is de stoep een plek voor auto’s, armoedige restaurantjes, en andere zooi waardoor je gedwongen wordt om op de weg te lopen.

Hanoi staat bekend om de koffietentjes en de goede koffie, hier en daar drinken we dan ook een bakkie. Zeker niet verkeerd, vooral egg-coffee is goed te doen. Wel ontploft je buik vrij snel en zit je er bomvol door.

Hanoi heeft verder niet echt veel flitsende bezienswaardigheden. Er loopt een spoorlijn door de stad. Op één plek kan je daar in theorie een mooie foto van maken. Er staat echter een politieagent, of iets dat daar voor door moet gaan. Deze ontiegelijke debiel beweerd druk gebarend dat we geen foto mogen maken. Toch echt even wel vriend. Half over hem heen tussen z’n arm en hoofd maak ik even wat foto’s. Wat een debiel is deze gast.   Hij mag blij zijn dat we überhaupt een foto willen van z’n overvolle lelijke stad. Aan het spoor zit een koffietentje. We bestellen wat drinken en observeren die paniekzaaier die toeristen probeert weg te duwen, onvoorstelbaar.

Na de koffie steken we het spoor weer over.

Uiteraard is hij snel opgestaan van zijn plastic stoeltje en staat hij midden op het spoor om ervoor te zorgen dat we geen goeie foto kunnen maken. Toch wil ik nog een foto van midden op het spoor. Miryam maakt ook geen grappen en duwt deze pannenkoeken vakkundig opzij. Die etter is toch kleiner als ons, is te dom voor een wapen en gaat niks kunnen doen. Hij stribbelt nog wat tegen maar hij heeft geen kans. Ondertussen zit ik rustig in het midden van de rails en maak ik m’n foto, top!

We hebben ook nog een poging gewaagd om naar de grootste markt van Hanoi te gaan. Het  was hier ook ziek druk, en een chaos. Toen ik vies werd geweigerd in een of ander kut stalletje omdat ik blank was, was het tijd om weg te gaan.

Uiteraard hebben we ook nog even een massage gepakt, wat moet je anders doen.

Na twee dagen hebben we het hier wel gezien. We laten de drukte achter ons en doen lekker rustig aan in ons hotelletje.

We vonden Vietnam wel een mooi land! Vooral de omgeving van Ninh Binh en Tam Coc was prachtig. Ho Chi Minh vonden we wel een hele vette grote stad. Hoi An met alle lampionnetjes was leuk voor even, maar het weer was daar helaas niet top. Ook op Cat Ba, nabij Halong Bay hebben we ons zeer goed vermaakt.

Maandag 13 januari is het zo ver, we gaan naar de Malediven. Hier zullen we tot 21 januari verblijven. Op 5 uur in de ochtend staat onze wekker. Om half 6 worden we opgepikt door een taxi. Rond kwart over 6 zijn we op het vliegveld. Onze 1e vlucht van vandaag vertrekt om 9 uur. Deze vlucht brengt ons naar Kuala Lumpur. Hiervandaan vliegen we naar Malé.

We zijn enorm benieuwd naar wat de Malediven ons gaat brengen!

1. Harold:
    13 januari 2020
    hahaha blij dat je zo zen bent en er weer een vriend bij hebt!
  2. Iris:
    13 januari 2020
    Haha, Miryam is een goed in subtiel iemand laten merken ‘ to fuck off’ 😜, whoohoo attagirl! Snel lekker genieten op de Malediven! 💕
  3. Mariska:
    17 januari 2020
    Haha, zo kennen we je! Heel subtiel.