Vietnam - Ho Chi Minh

2 januari 2020 - Ho Chi Minh City, Vietnam

27-12-2019 - 29-12-2019

We zijn Vietnam binnen. Uiteraard werden we eerst wel even goed opgelicht door die klerelijers. Zogenaamd stond ons visum niet in de computer. Het visum dat we uitgeprint hadden meegenomen was zogenaamd twee jaar geleden aangevraagd, terwijl we dit een maand geleden hebben geregeld. Beide moeten we $10 dollar bijbetalen. Het liefst ga je er niet mee akkoord en betaal je die ratten geen cent. Maar die gasten weten ook hoe laat het is en dreigen rustig om je helemaal niet binnen te laten. Gevalletje machtsmisbruik. Opeens kunnen ze allemaal geen Engels meer ook. Met veel tegenzin betalen dan maar en het snel weer vergeten. Het is geen berg geld, maar het gaat ook om het principe.

Ach, we zijn in Vietnam. Nog een uurtje rijden naar Ho Chi Minh. Aangekomen in Ho Chi Minh concluderen we vrij snel dat het veel leuker is dan dat we gehoord en gelezen hadden! Misschien waren die artikelen geschreven door mensen van het platteland. Wij als stadsmensen kunnen deze stad waarin ruim acht miljoen mensen wonen wel waarderen.

Onze eerste kennismaking met Vietnam is dus een hele positieve. We balen al een beetje dat we voor morgen middag een vlucht hebben geboekt naar Da Nang in het midden van Vietnam. Maar in elk geval hebben we 1,5 dag om Ho Chi Minh te verkennen. De stad is fascinerend. Veel kleine steegjes, mooie authentieke tentjes, sfeer, mooie mensen en acht miljard scooters. Chaos is het wel, maar dat is prachtig. We eten de beste sushi bowl, drinken de lekkere koffies, poolen met een biertje, heerlijk.

De volgende dag in Ho Chi Minh na een hele goede nacht in ons meer dan prima hotelletje gaan we lekker ontbijten bij een klein Coffee tentje tegenover ons hotel. We eten echt heerlijke broodjes en drinken twee ijskoffie voor nog geen €6.

Even later lopen we langs een kapper. Miryam stopt met lopen en zegt het tegen me. We kijken naar binnen. Ziet er best goed uit eigenlijk. Mijn coupe is al aan het verslappen dus ik waag het erop. Ik neem plaats. Ik heb geen fatsoenlijke foto op mijn tel en heb geen internet dus hoe leg ik deze kerel uit wat het plan is. Gelukkig lijkt hij aardig Engels te spreken. Uiteindelijk knipt en scheert deze kerel me echt top! Dan nog afrekenen, de schade is €3,87! Knippen, wassen en gel, wat een prijs. Tevreden lopen we de straat weer op, ik kan er weer minimaal een maandje tegenaan.

We vermaken ons nog een paar uur in de stad. Het is inmiddels een nette 32 graden dus een nat ruggetje hebben we wel. Hier en daar drinken en eten we nog wat. Als de rest van Vietnam bevalt, komen we vast en zeker ooit nog terug in Ho Chi Minh.

We pakken allebei een scooter taxi naar het vliegveld. Met onze backpack op de rug stappen we achterop. We worden een aantal keer vies afgesneden. Het is een grote chaos maar we overleven het.

Ons vliegtuig heeft ruim twee uur vertraging. Veel later dan gepland komen we dus aan in Da Nang. Hier staat een jongetje op ons te wachten. Deze gozer mag blij zijn als hij al 18 is, maar hij is toch onze chauffeur richting Hoi An. Al vrij snel blijkt dat hij de auto niet fantastisch onder controle heeft. Naast ons wordt een scooter omver gereden door een andere auto. Het is een wonder dat we dit nu pas voor de eerste keer zien overigens.

Wij komen uiteindelijk veilig aan bij ons hotelletje. Het is inmiddels al laat dus we besluiten om gewoon te gaan pitten. Morgen gaan we Hoi An verkennen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Harold:
    2 januari 2020
    lekker koppie hoor! Die lampionfoto met Miryam is mooi!
  2. Jeroen:
    2 januari 2020
    Hoi Miryam en Sjoerd, een gelukkig, veilig en gezond 2020 toegewenst ! Zijn jullie vuurpijlen gelukt ? Jullie reis blijft indrukwekkend. Wij zijn afgelopen jaar ook in Ho Chi Minh en Hoi An geweest. We delen jullie enthousiasme. Hoi An heeft een indrukwekkende geschiedenis en een mooie binnenstad. Wel heel veel drukte. Jullie spreken over 8 miljard scooters. In Hoi An komen er nog een paar bij.... Groeten uit Huis ter Heide