2015 - Laatste dagen Bali.

4 juli 2015 - Bali, Indonesië

Na weer een nacht in het hostel met de slechte bedden vinden we het welletjes. Het is immers niet de bedoeling dat we allemaal met een hernia thuis komen. We zoeken daarom een ander hostel. Al snel vind Dennis een geschikt onderkomen.

We slapen in een slaapzaal met twaalf bedden. De bedden zijn gelukkig ietsjes beter dan de bedden in het vorige hostel, maar nog steeds niet zo goed dat ik de eigenaar heb gevraagd hoe hij er aan komt.

Voor dat we de bedden echt gaan testen hebben we nog een hele dag voor ons. Bij lokale gasten stappen we achterop de scooter en worden zo naar het strand gebracht.

De golfen zijn perfect om de basistechniek goed onder de knie te krijgen. Erwin en ik huren beiden een plank voor twee uur bij mijn lokale gabber Wayou. Het surfen gaat echt lekker. Aan de lopende band lukt het me om lang te blijven staan en meters met de golven mee te glijden richting de kust.

Ondertussen pakken Dennis en Joost een massage. Ze komen meer gebroken terug dan dat ze heen gingen, geen succes dus. We ontspannen nog even op het strand. In stoeltjes zitten we onder een parasol. Opeens krijg ik een bak ijskoud water in m'n nek. Het is Wayou, grappenmaker. Het is overigens niet de eerste keer. En de locals blijven het leuk vinden, haha.

Na wat zon uren op het strand gaan we terug naar ons hostel, we douchen, kleden ons om en gaan weer uiteten bij Sky Garden. We zijn inmiddels vaste klant en ze kennen ons al. Uren later belanden we in bed.

De volgende ochtend besluiten we voor de laatste drie nachten Bali een vier sterren hotel te boeken. Ons oog valt op het 101 Bali Legian Hotel.

Het vier sterren hotel staat midden in de hoofdstraat. Het bestaat uit vier verdiepingen. Op zowel verdieping vier als drie is een dakterras. Op het dakterras van de derde verdieping ligt een heerlijk zwembad. Rustige muziek komt hier uit de speakers. Ook de kamers zijn extreem relaxed.

De hele dag chillen we bij het zwembad op het dakterras. Dit is wel echt even genieten. Vanavond doen we rustig aan omdat we morgen gaan duiken.

Na het eten nemen Den en ik nog een massage in de hoofdstraat van Kuta. Dit is verreweg de meest professionele massage salon die we binnen zijn geweest. We vertellen een mannetje wat we willen en worden door twee vrouwtjes naar een kamer met twee masage tafels gebracht. De vrouwtjes geven ons een klein pakketje en zegt dat we ons moeten uitkleden en dat aan moeten doen. Den opent het pakketje. Het is een slipje, net iets groter dan een string. We komen niet meer bij van het lachen.

Even later gaan we richting het hotel en duiken vrij vroeg ons bed in.

Om zeven uur in de ochtend worden we opgehaald door een busje. Iets eerder dan mijn wekker ben ik al drijfnat wakker geworden. De airco of beter gezegd 'kachel' in dit geval staat op tweeëndertig graden. Den, de gek had het gister avond koud en dacht dat dit wel een geschikte temperatuur was.

Onderweg naar de duikplek pikken we nog drie mensen op. Vanuit het busje zien we dat het wat oudere mensen zijn. Twee van de drie blijken Nederlands te zijn. Het oudere stel heeft al ruim tweehonderdvijftig keer gedoken. Wij voor vandaag pas vier keer, verschil moet er zijn. Vandaag komen er twee bij. Een duik bij Manta Point en een duik bij Jack Point.

Eenmaal onder water heeft Dennis die al vrij verkouden was veel problemen met zijn oren. Erwin heeft problemen met zijn masker die constant beslaat. Ondanks dat dalen we uiteindelijk af naar de bodem.  Vlak voor een grote rots onder water liggen we stil. Opeens duikt er uit de diepte een enorme Manta rog op, Prachtig! Elegant en rustig zweeft het beest langs de rots door het water. Iets later komen er meer Manta's aanzweven. Ik geniet vollop, schitterende beesten. Dit was een droom die uitkomt.

Onder water zwemmen we verder. We zien nog meer Manta's, bij elke nieuwe manta wordt ik weer enthousiast. Op de bodem een stukje verderop liggen twee pijlstaart roggen. We zwemmen er vlak over heen om ze eens goed te bekijken. Uiteindelijk komen we na een duik van vijfendertig minuten op een maximale diepte van negentien meter weer boven water. Duik vijf zit erop, gezien waar we voor kwamen.

We klimmen aan boord van de boot. Al varend naar de volgende duik spot delen we onze ervaring. Een half uur later komen we aan bij de tweede duik spot. Dit wordt een duik met veel meer stroming. Geen Manta's, maar prachtig koraal en veel vissen.

Met een bloedgang schieten we met de stroming mee door het water langs het schitterende koraal. Tegen de stroming inzwemmen is hier onmogelijk. We bereiken een diepte van eenentwintig meter. Ondanks dat we eigenlijk slechts tot achttien meter mogen duiken. We zien van alles. Een octopus, een barracuda,  maanvissen, en nog veel meer. Het zicht is hier fenomenaal. Ook deze duik zijn we vijfendertig minuten onder water. Honderden meters,  misschien wel duizenden verder dan waar we te water gingen komen we boven. Onze boot ziet onze vlag en pikt ons op. Het was genieten.

Na een succesvolle dag komen we weer aan bij het hotel waar we Joost treffen. Joost was niet mee, duiken is niet helemaal z'n ding. En met een dag ontspannen in een vier sterren hotel is ook niks mis.

De volgende dag willen we nog één laatste keer surfen. Eenmaal bij het strand zien we tot onze verbazing dat de zee meer weg heeft van een meer. Er zijn totaal geen golfen. We duwen een bak rijst met kip naar binnen en gaan weer terug naar het hotel, dagje zwembad dan maar.

De Dj roept om dat als je op de zwembadrand gaat liggen je gratis shotjes krijgt. Waarom niet, Den en ik gaan liggen. Uit een fles giet de barman groen spul bij ons naar binnen, best lekker ook nog.

Dit is onze laatste avond op Bali. We gaan hem afsluiten in stijl. Uiteraard doen we dit bij Sky Garden. We eten eerst vollop. Garnalen, biefstuk, en nog meer. We chillen op de bovenste etage van de club bij extreme lounge banken. Uiteindelijk belanden we na veel gezelligheid ergens midden in de nacht in bed.

We checken vrij brak uit bij het vier sterren hotel. Mijn tas oogt kleiner en minder vol dan voorheen. Ik heb dan ook heg gevoel alsof ik van alles kwijt ben. Met een taxi vertrekken we naar de luchthaven. Even later stappen we in het vliegtuig.

Op rij dertig en eenendertig hebben we alle vier drie stoelen voor ons zelf. Languit lig ik te genieten van de vrij heftige turbulentie. Het is alsof er over een slechte grindweg rijden met flink wat kuilen in een auto zonder vering.

Uiteindelijk komen we na vier uur vliegen aan in Bangkok. Een massage is wel weer welkom. Hier moeten we onze maatpakken ophalen. Daarna door naar Amsterdam! Terug naar vrienden en familie en m'n knappe vriendin.

1. Julie:
    5 juli 2015
    Super leuk je foto's in het water echt mooi!
  2. Opa:
    5 juli 2015
    Hallo mannen,
    Morgen weer in Nederland aan komen lijkt me toch ook wel weer fijn, en er valt over de vele ervaringen die jullie mee maakten, veel na te denken. Volgens mij was dit een onvergetelijke reis en gelukkig ook één met een goede afloop ,want enkele ervaringen, waren best heftig. Sterkte alle vier en het ga jullie goed. Bedankt voor de mooie reiservaringen, die ik toegestuurd kreeg. Groetjes Opa van Sjoerd.
  3. Sjoerd:
    6 juli 2015
    Bedankt Opa ik zie u snel! ♡!