Koh Tao (19-24)

3 april 2017 - Koh Tao, Thailand

Gister avond hebben we besloten Koh Lanta te verlaten en richting Koh Tao te reizen.

In de vroegen morgen worden we opgepikt door een busje. Met het busje rijden we in een paar uur naar Krabi. In Krabi wachten we ruim een uur om vervolgens met een grote bus in een paar uur naar Surat Thani te rijden. In Surat Thani wacht een grote boot op ons. In een aantal uur, met een tussenstop op zowel Koh Samui als Koh Phangan komen we aan op Koh Tao.

In totaal zijn we bijna elf uur onderweg geweest. De reis verliep soepel en het was eigenlijk wel een ontspannen dagje.

Onderweg hebben we via Facebook al contact gehad met een Nederlandse duikinstructrise. We gaan ons duikbrevet  (PADI open water) halen bij de Nederlandse duikschool "Ban's". Bij deze duikschool is zoals bij de meeste duikscholen de accomodatie inbegrepen.

Koh Tao is het eiland met het grootste aantal duikscholen ter wereld. Mede hierdoor, en door het feit dat Thailand sowieso al betaalbaar is kan je hier voor eveneens de scherpste prijs ter wereld je PADI open water en alle verdere duikcursussen halen.

Twee jaar geleden heb ik hier al mij PADI gehaald. Je PADI blijft je hele leven geldig. Je moet echter elke zes maanden duiken, anders moet je een opfriscursus doen. Ik besluit om gewoon nog een keet mn PADI te halen en lekker samen met Miryam de duikcursus te doen.

We frissen ons even op en gaan wat eten. We ontdekken een klein niet echt touristisch tentje waar we een flinke portie noodles krijgen voor 2,50 euro. Daarbij bestellen we een mango shake voor 1,50.

Helaas regent het vanaf het moment dat we met de boot zijn aangekomen vrijwel onafgebroken. Volgens het weerbericht komt hier niet snel een einde aan. Gelukkig begint onze vierdaagse duikcursus vanaf morgen avond en zullen we aardig wat tijd binnen, of onder water doorbrengen.

De volgende dag (4 april) hebben we overdag weinig tot niks op de planning. Om half zes vanavond begint onze duikcursus met een paar uur theorie. Momenteel regent het helaas weer. Het is een lui dagje die we voornamelijk doorbrengen op onze kamer, ook wel eens ontspannen.

Om half zes zitten we klaar in de lobby. Al snel komen er twee Nederlandse meiden bij zitten (Charley en Roos). Even later loopt ook Frank binnen. Tot slot sluit ook Lianne, eveneens uit Nederland aan. Een leuke compacte groep waarmee we de aankomende drie en een halve dag veel tijd gaan doorbrengen.

Onze duikinstructeur is Michael oftewel Mike. Mike blijkt een super toffe gast te zijn die uit België komt. Mike was ooit brandweerman, is gaan duiken en is vervolgens nooit meer terug gekomen. Hij is verliefd geworden op de onderwater wereld en leeft nu 'het' leven. Inmiddels is hij al op veel plekken in de wereld geweest en heeft daar ook gewerkt. Inmiddels woont en werkt hij al een aantal jaar op Koh Tao. Mike maakt ons nog enthousiaster dan dat we al waren. We kunnen niet wachten tot we het zwembad en later de zee in mogen.

De eerste (theorie) dag verliep prima. Het was gezellig en we zijn klaar voor morgen, klaar voor de eerste duik in het zwembad.

De tweede dag van de cursus  (5 april):

Met onze duikuitrusting lopen we naar het zwembad. We maken ons duikvest aan onze zuurstoffles vast. Het weer is niet top maar daar voel je niks van onder water. Het water in het zwembad is echter wel steenkoud haha. Samen met Mike doen we de ochtend lang oefeningen en leren we de belangrijkste facetten van het duiken.

Na een leuke en leerzame tijd in het zwembad hebben we een tijdje pauze. In de middag hebben we weer theorie.

De volgende ochtend (cursus dag drie) maken we na nog wat theorie uiteindelijk de eindtoets. Iedereen maakt de toets goed, en we zijn dus klaar om de zee in te gaan.

We duiken twee keer vandaag. Beiden duiken zijn maximaal 12 meter diep. Met een kleine longtailboot varen we een paar honderd metee naar de grotere boot met duikuitrusting. We maken onze uitrusting in orde en doen de buddycheck. Ombeurten springen we vanaf de boot het water in. Langzaam dalen we af naar de bodem. Op de bodem doen we eerst een aantal oefeningen om vervolgens een stuk ontspannen rond te zwemmen.

Het duiken is toch iets magisch. Na ongeveer veertig minuten zit de eerste duik erop en verlaten we het onderwaterleven.

We varen naar een andere stek en gaan het water in voor onze tweede duik. Opnieuw doen we een paar oefeningen om vervolgens te genieten. Miryam heeft gelukkig geen last van haar astma en zweeft rond alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

7 april, de vierde en laatste duikdag. Vandaag staan er twee top duiken op het programma. Waar het gisteren nog twee duiken waren op zandgrond duiken we nu echt tussen het schitterende koraal. We hebben het geluk dat er vandaag de hele dag een professionele cameravrouw mee is. We worden zowel op de boot als onder water gefilmd.

De twee duiken zijn fantastisch! We zien een enorme school Baracuda's, een rog, een Murene en natuurlijk nog talloze andere prachtig gekleurde vissen. Ook zien we een enorme kwal. De kwal is zeker een meter in omtrek, wat een apparaat!

In de avond gaan we uiteten met de duikgroep inclusief duikinstructeur Mike. We bespreken onze duiken en worden officieel gefeliciteerd met het behalen van onze PADI. Na het eten gaan we een verdieping lager om wat drankjes te doen. Het is super gezellig! Mike vertelt ons over zijn leven en de vele duiktrips die hij heeft gemaakt over de wereld.

De avond is gezellig, aan het eind nemen we afscheid van elkaar, maar vooral van Mike. De rest van de groep zien we nog op Koh Phangan bij de Full Moon.

8 april, de eerste dag na de duikcursus. Het is heerlijk weer! De zon is terug! We huren een scooter samen met Frank en gaan op pad.

We snorkelen bij Shark Bay, geen haai te bekennen. Sterke stroming en scherp koraal. Wel hele mooie grote scholen met gekleurde vissen. Miryam haalt haar voet open en ook Frank komt niet ongeschonden het water uit.

Ergens op een rots zie ik een ijsvogel, of in elk geval iets wat er heel erg op lijkt.

Even later bestellen we allebei een kokosnoot. Heerlijk! We genieten rustig van het uitzicht, het weer en elkaar.

In de namiddag rijden we met de scooter naar de andere kant van het eiland. We eten bij zonsondergang bij sunset restaurant. Prima einde van een geslaagde dag.