Vietnam, van Hoi An tot Cat Ba

9 januari 2020 - Cat Ba Town (cat Ba Island), Vietnam

We zijn er nog! Toen ik voor het laatst scheef kwamen we net aan bij Hoi An in het midden van Vietnam. Inmiddels zitten we in het noorden van Vietnam, op het eiland Cat Ba, vlakbij het bekendere Halong Bay. Hoe we hier terecht zijn gekomen en wat wij tussentijds hebben meegemaakt beschrijf ik hieronder.

Hoi An, het stadje van de lampionnen. Maar ook het stadje van de Chinezen die te lui zijn om 100 meter te lopen en dus maar massaal in een soort fietstaxi door het stadje worden gereden.

We hebben ons wel een aantal dagen goed vermaakt in Hoi An. We hebben op aanraden van een kerel op het vliegveld voor het eerst eg-Coffee gedronken. Dit is dus verrassend lekker en smaakt een beetje naar tiramisu!

In Hoi An hebben we helaas ook een paar keer regen gehad. Tijdens oudjaar waren we ook in Hoi An. Aangezien er in Hoi An niet heel veel spectaculairs wordt gedaan zijn we lekker samen met een drankje het nieuwe jaar ingegaan.

Na Hoi An zijn we met de scooter naar Hué gereden. Deze tocht heeft meer dan 7 uur geduurd. Ook hier hebben we het niet droog gehouden helaas. Maar met onze poncho’s hebben we de tocht wel overleeft. Een klein deel van de route was indrukwekkend, waarbij we op slingerwegen langs de kust, door de dichte mist over de bergen heen reden.

In Hué hebben we één nacht geslapen. De volgende dag zijn we met de nachttrein vertrokken naar Ninh Binh. De nachttrein vertrok om half 10 in de avond, en we kwamen aan om half 10 in de ochtend. Dit was de beste nachttrein die we ooit hebben gepakt.

In Ninh Binh lopen we bepakt het kleine treinstation uit. Uiteraard staan er weer tachtig taxi’s. Wij lopen door naar een tentje om eerst even wat te eten. Hier ontmoeten we een lief vrouwtje genaamd Ninh. Ze vertelt ons over haar Homestay. We besluiten haar gewoon te vertrouwen. We huren een scooter bij haar en rijden naar haar Homestay waar haar man op ons wacht. Het is een super nette sfeervolle kamer met een heerlijk bed.

De omgeving van Ninh Binh is prachtig. Het wordt ook wel het Halong Bay op het land genoemd. Het lijkt op een soort groene zee met veel indrukwekkende rotspartijen. De wegen zijn goed en het is dus heerlijk om op de scooter doorheen te rijden.

De volgende nacht zijn we naar de Homestay van de broer van Ninh gegaan. Deze Homestay was ook prima en lag 500 meter verderop. We hebben ons in totaal drie dagen vermaakt in de omgeving van Ninh Binh. We hebben ook een hele mooie rustige boottocht gedaan waarbij we in een klein vierpersoons bootje door de natuur hebben gevaren. Hierbij gingen we ook door grotten van meer dan een kilometer heen. Het was heel indrukwekkend en het weer was top!

Ninh, haar man en haar broer waren super vriendelijk. Ze hebben ons met alles geholpen, hebben heerlijk voor ons gekookt en hebben ervoor gezorgd dat we ons meer dan goed hebben vermaakt in Ninh Binh.

Ninh heeft ook een bus voor ons geregeld naar Cat Ba, naast Halong Bay. Op haar advies skippen we het drukke Halong Bay en gaan we naar het naastgelegen eiland Cat Ba. Hier is het minimaal net zo mooi, maar een stuk rustiger.

We hebben een hotelletje geboekt vlak naast het centrum. We stappen onze hotelkamer binnen en onze mond valt open. Ons bed is serieus 4 meter breed. We hebben nog nooit zo’n groot bed gezien. In dit bed ben je elkaar snel kwijt.

De volgende dag hebben we een boottocht op de planning. Deze hebben we ook geboekt via Ninh. De boot is net nieuw. We varen door een prachtige omgeving. Op de boot krijgen we een heerlijke lunch. Ook gaan we een stukje kajakken. Prima dagje zo.

In totaal vermaken we ons 4 dagen op Cat Ba. Het weer is goed gelukkig! We vermaken ons op het strand, in leuke eettentjes, gaan naar een aantal uitzichtpunten en bestellen zelfs een keer een enorme bak sushi.

Inmiddels is het 9 januari. Morgen vertrekken we met de bus naar Hanoi!