Surin Eilanden (dag 12-14)

27 maart 2017 - Ko Surin Nuea, Thailand

2 day 1 night + 1

We verlaten het vaste land in een grote speedboot. In anderhalf uur knallen we over de zee heen naar de Surin eilanden liggend in het Surin marine national park.

Als eerst leggen we aan bij een idyllisch strand met daaraan een klein dorpje bestaande uit hutjes op hoge palen.
Het dorpje genaamd Moken Village is na de tsunami opgebouwd. Hiervoor leefde zij namelijk op het water in boten en weten alles over de zee. Ten tijden van de Tsunami is hier alles verwoest. De 300  toenmalige bewoners hebben het allemaal overleefd door tijdig de bergen in te trekken omdat zij merkte dat de zee zich anders gedroeg. Toen we door het dorpje liepen zagen we alleen vrouwen en kinderen. De mannen zijn op zee om te vissen.

De surin eilanden zijn auto- en scooter vrij alles gaat per boot of lopend. Geen schoenen of slippers maar alles op je blote voeten.

Onze slaapplaats is een tentje OP het strand, echt geniaal.

We zijn net klaar met lunchen op een van de andere eilanden waar we met een bootje zijn gekomen en lopen even naar het strand. Het is echt een paradijs hier.

We lopen terug in de richting van de plek waar we op de longtailboot moeten stappen. Voor ons langs loopt een varaan van ongeveer een meter. Wat een dinosaurus is dit! Heel tof om te zien hoe het beest loopt, met zijn enorme staart en klauwen.

In twee dagen maken we vijf snorkeltrips. De plekken zijn vergelijkbaar maar allemaal prachtig. We zien enorm veel verschillende vissen waaronder Clownsfish (nemo) en Miryam ziet een schitterende murene.

Als we onze tent uitstappen staan we dus direct op het strand. Als we zo'n tweehonderd meter naar links lopen zien we een stukje mangrovebos. De extreme hoeveelheid wortels zijn een bijzondere verschijning. We hebben ons laten vertellen dat er vissen en zelfs baby blacktip reefsharks tussen de wortels zwemmen. Opeens zien we een kleine haai zwemmen terwijl we tot onze knieën in het water staan. Het die zwemt rustig langs ons, mooi om te zien.

Tien meter rechts van onze tent hangt een touw en een schommel aan een boom, hoe idyllisch..

Uiteindelijk blijven we hier twee nachten en ongeveer drie volle dagen! Het was genieten!

1. Jeroen:
    1 april 2017
    Dag Sjoerd en Miryam: het is jaloersmakend om jullie verhalen te lezen. Ook de foto' s zijn prachtig. Nog heel veel plezier en mooie natuur toegewenst. Groeten van Janny en Jeroen