Khao Sok N.P. (dag 9 en 10)

25 maart 2017 - Khao Sok National Park, Thailand

Dag 1: (dag 9 van de reis)

We hebben een 'two day, one night tour' geboekt in het Khao Sok Nation Park.

Ik kan vast verklappen het was op de eerste dag alleen al, iedere cent waard!

Om negen uur In de ochtend worden we opgepikt bij ons hostel ergens in het begin van de jungle nabij het Khao Sok National Park. Met ons busje rijden we naar de hoofdpier in het begin van het 700 vierkante kilometer grote natuurpark.
Met nog een aantal touristen stappen we op een grote longtailboot. Het kabaal van de boot is niet om aan te horen, maar dit wordt teniet gedaan door de werkelijk ongekend mooie omgeving. Dit is verreweg de mooiste plek waar we ooit zijn geweest. Dit is een plek die je normaal alleen op National Geographic ziet.

Een uitgestrekt meer omringt door enorme rotspartijen en spectaculaire vegetatie. De jungle langs de oevers is zo groen en het water zo extreem blauw, het is adembenemend.

Na een tijdje varen door het gebied komen we aan op een wat groter stuk meer. Aan de overkant van het stuk meer wordt langzaam de vorm van drijvende hutjes zichtbaar. Bizar, wat een plek!

We slapen in een klein drijvend hutje. Ons uitzicht bestaat uit blauw water in de vorm van een groot meer omringt met rotsen en jungle.

Na even chillen en lunchen stappen we in onze kano. We dobberen een beetje rond en genieten van deze magische plek.

In de middag worden we opgepikt door een longtailboot. Er staat een hike door de jungle op de planning. We gaan 5 kilometer afleggen. Dat klinkt niet  als veel, maar de helft is zeer stijl bergop door de dikke begroeiing. Een deel (700 meter) is in een grot waar we ook door water moeten.

We zweten ons te pletter terwijl we ons door de jungle een weg omhoog proberen te banen. Dit is het echte werk. Op de achtergrond horen we gibbons roepen. Onze gids vangt een vliegende hagedis. Hij gooit hem in de lucht, hier dier vliegt elgant naar de dichtstbijzijnde boom. Heel tof!

We komen aan bij het begin van een grot. De gids vertelt ons dat we alles acher moeten laten. Een andere gids blijft bij onze spullen. De 700 meter lange grot is niet zomaar een grot. We klimmen omhoog en omlaag. Bij sommige stukken staan we tot ons nek in het ijskoude water. Het is uiteraard pikdonker. We hebben slechts een klein hoofdlampje die ons iets van zicht geeft. Na ongeveer een uur zien we eindelijk licht aan het einde van de tunnel.

Ergens in de grot stopt onze gids. Hij ziet een reusachtige tijgerspin! Wat een monster! Op de een of andere manier krijgt onze gids de spin te pakken. Het monster is zo groot als een hand. Hij loopt met de spin naar Miryam toe en vraagt of ze hem wil vasthouden.

Ik ken genoeg mensen die nu al uit de grot weggerend zouden zijn. Miryam steekt echter tot mijn verbazing haar arm uit. De tijgerspin loopt rustig over Miryam der arm heen. Wat een held! Zonder zichtbaar te verblikken en verblozen geeft Miryam de spin terug.

Mocht je thuis van een, in vergelijking tot deze spin, minispin afwillen dan kan je Miryam bellen.

Het was een pittige hike van ongeveer vier uur. We zijn best wel uitgeput.

In de avond zien we vanaf onze hut meer sterren dan we ooit hebben gezien. Het is een spectaculair gezicht. Om het nog spectaculairder te maken besluiten we om in het pikkedonker in onze kano te stappen om een stukje te varen. Op het meer is nog minder licht. We zien helemaal niks! Niet voor ons, niet achter ons en niet naast ons. Het enigste wat we zien zijn duizenden sterren. Schitterend.

Een prima einde van een opnieuw schitterende dag!

Dag 2: (dag 10 van onze reis)

Wakker worden met zo'n uitzicht is niet vervelend! Rustig ontbijten even zwemmen en vervolgens met een longtailboot door de omgeving varen.

Aan het eind van de ochtend doen we nog een hike van een uur. We bezoeken ditmaal een minder diepe grot. In de grot zien we een slang, tientallen monster spinnen en duizenden vleermuizen. Griezelig!

We varen naar een mooi strandje ergens in de omgeving. We slingeren via een touw die aan een boom is bevestiging het helderblauwe water in!

Later deze dag verlaten we het Khao sok national park.

Vanaf de pier worden we opgepikt met een busje. Het busje brengt ons naar de plek waar we eerder hebben overnacht en waar onze backpacks nog liggen. We halen onze tassen op en pakken een grotere bus naar Khao Lak, een plaats aan de kust.

We eten hier de beste maaltijd tot nu toe. Een of andere curry en fried noodles met kip. Terwijl we zitten te eten barst het opeens los. Het komt met bakken uit de lucht. Gelukkig zitten we droog. Even later valt alle stroom uit. Het maakt ons niks uit! We bestellen een lekker toetje en genieten hier rustig van bij kaarslicht.

Onze slaapplaats is keurig! We vallen allebei snel in slaap, denkend aan de aankomende dagen. We gaan morgen ochtend opweg naar de Similan eilanden waar we gaan slapen in een tent op het tropische strand! Prima vooruitzicht!

1. Harold:
    29 maart 2017
    Jullie hebben al zo veel gedaan en jullie zijn nog niet eens op de helft! Super mooie foto,s en verhalen.
    Ik ga weer verder met bikkelen(werk)
    Groetjes Uit Amsterdam!