2015 - Bangkok dag 2

25 mei 2015 - Bangkok, Thailand

Bangkok dag twee.

Airco, de ijspegels hingen aan het dak toen ik om drie uur 's nachts bevroren wakker werd. Erwin was ook wakker zag ik. Joost en Den lagen in coma. We besloten de airco even uit te doen. Dertig minuten later dreef ik weg, toch maar weer aanzetten dus.

Om 12 uur verlieten we ons hostel, veel zon, graad of 40, misschien 45. Ontbijtje scoren ergens in de stad. noodles met vlees, 1,75 euro per persoon, rib uit m'n lijf.

Na het ontbijt lopend naar de rivier, kleding uiteraard weer doorweekt. De eerste boot die we wilden pakken vroeg 300 baht p.p. Uiteindelijk varen we weg met een andere boot voor 150 baht p.p. omgerekend minder dan 5 euro voor een uur varen.

Genieten! Al vrij snel verlaten we de grote rivier en duiken we via smallere waterwegen tussen de stad door. Huizen gebouwd op houten palen liggen vervallen en traditioneel langs de oevers. Het is overigens geen grote boot maar een zogenoemde 'longtail' boot. Tien tot 15 keer zien we een leguaan op de kant liggen of langs zwemmen. variërend van 30 centimeter tot anderhalve meter, wat een monsters!

Fenomenale tocht was het. Na aankomst op het land raken we vrij snel in gesprek met een vrolijke Thaise grappenmaker. Hij en z'n vriend rijden ons met twee tuktuks uren lang door de fascinerende stad. We scheuren als gekken tussen het verkeer door, schitterend. We krijgen rondleidingen in tempels, worden afgezet bij winkels en planken voornamelijk rond alsof ons leven ervan af hangt. Aan het einde van de dag nemen we afscheid van onze twee Thaise gabbers, en zijn daarmee maarliefst 80 baht kwijt. Wat neer komt op zo'n 60 cent per persoon.

Onderweg hebben Dennis, Joost en ik een maatpak laten maken, Althans die wordt momenteel gemaakt en halen we over een paar weken op. Al drinkend van ons biertje werd ons lichaam in detail opgemeten door thaise, humoristische mannetjes.

In de avond hebben we gegeten in de drukke en sfeervolle hoofdstraat koh San road, dat was prima. Ondanks het bezoek van een kakkerlak, waarvan zijn broers overigens al te koop liggen bij de typische straat kraampjes. Na het eten hebben we een potje gepoold. Het is dat Joost en Erwin er wat van konden, want Den en ik waren dramatisch.

Na het wegwerken van een lading rijst, en het potje poolen verplaatsen we ons met een taxi naar Nana Placa.

Bizar, onrealistisch, en nog veel meer is hetgeen we hier allemaal zien. We stappen een 'café' binnen door het passeren van een gordijn. Tien seconden staan we sprakeloos stil. binnen is een soort kleine arena te zien met een podium voorzien van strippalen. Genummerd lopen en zitten er welgeteld dertig Thaise meiden, of misschien minder, want je weet het maar nooit.. Bizar. We hebben niet echt een idee van wat de bedoeling is. We kopen dus maar wat pingpongballen. Gezien het ontbreken van een tafeltennistafel besluiten we om de balletjes richting podium te slingeren. De reactie van de schaarsgeklede dames laat zien dat dat ook de bedoeling was, heel nuttig allemaal.

In de loop van de avond/nacht drinken we in verschillende soortgelijke cafés een biertje, en lopen we wat door de sfeervolle maar bijzondere straat. De aanwezigheid van ladyboys werd nog maar even glashard bevestigd toen een 'dame' voor ons sprong en opeens 'haar' of 'zijn' bikini een stuk liet zakken, ongekend. Reden genoeg om te versnellen en te maken dat we wegkomen.

Inmiddels is het twee uur in de nacht. Erwin en ik hebben honger. Na eerst wat loempia's naar binnen geschoven te hebben besluiten we na wat twijfel om een zak sprinkhanen te kopen. Of het lekker was? Nee, knapperig maar beneden verwachting, en dat is zacht uitgedrukt. Wegspoelen met een biertje dan maar in een druk danscafe waar mensen zowel binnen als voor de deur losgaan, wat een sfeer.

Ondanks de gezelligheid besluiten we om af te Thaien. Het is inmiddels immers al drie uur 's nachts.

'Thuis' aangekomen vallen we vrij snel in slaap. Het het feit dat we pas twee dagen in Thailand zijn is bizar gezien de hoeveelheid dingen die we al hebben gezien en meegemaakt, Fenomenaal.

1. Harold:
    25 mei 2015
    Super leuk Sjoerd om dit te lezen.Zou leuk zijn als je dit een beetje kan volhouden.

Groeten Pa + Ma
  2. Bally:
    25 mei 2015
    Lekker Sjoerd ik geniet van je blog pikkie
  3. Joke:
    25 mei 2015
    Wat een stad zeg, zo te lezen, geweldig!