2015 - Koh Lanta, moesson eiland.

15 juni 2015 - Ko Lanta, Thailand

Koh Lanta, Hier regent het meer in drie dagen dan in Nederland in een heel jaar. De ene extreme moesson wordt opgevolgd door een nog heftigere moesson.

Op het begin was een moesson nog wel grappig. Joost, Dennis en ik lopen in zwembroek door het noodweer richting het zwembad. Gelukkig is het water warm. In het water spelen we met onze voetbal en dobberen verder ontspannen rond.

Dezelfde avond begeven we ons naar een Bob Marley achtige strandtent. De muziek is hier super relaxed. We bestellen cocktails; 'Kamikaze'.

Eerst poolen Dennis en ik. Het is dat er niemand kijkt want dan hadden we gevlucht met een boot. Wat zijn wij dramatisch slecht. Uiteindelijk win ik overtuigend omdat Den de zwarte bal onbedoeld in een gat knalt.

Iets later speel ik tegen Joost. Normaal kan hij wel wat, vandaag lijkt het nergens op. Na wat blunders van mij uitgelachen te hebben, stift hij zelf de witte bal onbedoeld de tafel af, bijna het strand op. We komen niet meer bij!

Een paar cocktails later gaan Erwin en Joost richting het huisje. Den, Manon en ik kaarten nog even; toepen. Wat kaarten betreft is dit eiland m'n beste vriend, nog nooit verloren, haha.

Dan ga ook ik richting bed. Bij onze kamer aangekomen zie ik door het raam dat Manon en Den vlak achter me aan zijn gekomen. Ik neem plaats achter de deur. Manon komt twijfelachtig binnen als ik met een luide brul achter de deur vandaan kom. "hartaanval", die kreeg ze nog voor die vinger in m'n oor van een paar dagen geleden.

De volgende ochtend word ik wakker. Zoals verwacht is er buiten weer een moesson aan de gang, genieten zeg. Als het zo door gaat vragen mensen of ik in een tunnel heb geleden als ik terug kom.

Door het weer kunnen we weinig doen. Toch besluiten we scooters te huren, weer een dag niks doen is ook niks. We zitten pas vijf minuten op de scooter als we weer een moesson over ons heen krijgen. We zijn drijfnat tot op het bot. Hier hadden we al op gerekend dus we rijden gewoon door.

Iets later zie ik opeens twee vermoedelijk wilde olifanten door de bosjes lopen. Ze zitten in elk geval niet vast en er zijn geen mensen bij. omdat er momenteel een zieke hagelbui op ons neer knalt rijden we door.

In een oud klein dorpje aan de kust stoppen we om te schuilen. Een vrouwtje vraagt ons binnen te komen.  We lopen door het thaise huis heen en komen uiteindelijk aan de andere kant van het huis uit. We bevinden ons nu op een stijger aan de zee. Het is hier doodstil, wat een rust en wat een uitzicht. Voor vijftig baht per persoon eten we een bord rijst met rood vlees. Omgerekend zo'n 1,50. Het is ook nog eens heerlijk.

Opgedroogd en met een volle maag bedanken we de Thaise vrouw en gaan weer weg met onze scooters.

We rijden een stuk over het eiland. Na een tijdje zien we een klein weggetje naar een meer lopen. We parkeren de scooters en lopen via het weggetje naar beneden. Ik kom als eerst beneden. Links zie ik drie mensen iets doen bij het water. Een klein oud Thais vrouwtje merkt me op. Ze komt overeind en wenkt me te komen. Ik roep de rest en we lopen richting de vrouw toen. Opeens zie ik ik een enorme kolk in her water. De vrouw geeft me een visje en gebaard dat ik die in het water moet gooien. Opeens komt er echt een monster boven en het visje verdwijnt in zijn echt bizar grote bek. "woooowww" zeggen Dennis en ik tegelijk. We gooien nog wat vissen in het water! Er komen nog meer monsters aanvallen. Deze vissen zijn minimaal anderhalve meter lang en hoog. Makkelijk honderd kilo of meer. De Thaise maakt ons duidelijk dat het er vijf zijn in totaal. Het zijn een soort zeebaarzen, met enorme stekels op hun rug. Het water is zout. Het Thaise vrouwtje vindt ons enthousiasme prachtig. Ze laat ons ook een naastgelegen meertje zien waar ze zo blijkt garnalen kweken. Na een uitgebreide rondleiding waar we los van de gebaren precies niks van verstonden stappen we opgewonden weer op onze scooters.

Rijdend over het eiland steken er opeens een aantal apen de weg over! We stoppen om ze goed te bekijken.  Het is waarschijnlijk een moeder met drie kleintjes. Erwin, Manon en Ik lopen dichterbij om foto's te maken.  Opeens valt moeder aap ons aan. We schrikken en sprinten weg, haha.

Een stuk verderop zien Joost, Erwin en Manon een bord staan met "snake show". We stoppen, betalen wat en lopen met Thaise gasten een tuin in. In drie grote bakken liggen slangen.  In de laatste bak ligt een enorme koningscobra. Wat een machtig beest is dat! De mannen maken de cobra pissig en deze komt met zijn imposante kop pissig overeind.

Gespannen en gefocust kijken we toe. Ongemerkt knijpt een andere Thai Joost en z'n kuit. Joost vliegt een meter de lucht in, haha. De Thaise gasten liggen gevouwen. Later halen ze twee voor ons onbekende slangen uit hun hok. Dennis, de held houdt ze beiden vast. Wat een beesten. Geen idee of ze giftig zijn overigens..

Na deze belevenis keren we terug naar ons onderkomen. We kopen wat biertjes en luisteren rustig muziek in een van de kamers. Beetje kaarten etc. Een rustig eind van een gevulde dag.

1. Carin:
    15 juni 2015
    Hahaha, ik zie het al voor me!
    Een heel leuk verhaal weer zeg!
  2. Mariska:
    15 juni 2015
    Ik geniet van je verhalen. Geniet van wat jullie allemaal mee maken. Mis je wel. Tot snel!
  3. Joke:
    15 juni 2015
    Haha! Leuke dingen hebben jullie weer meegemaakt ...en wat een regen zeg!
  4. Opa:
    Dag Sjoerd en vakantie vrienden,
    Wat een mooie verhalen, maar die regen is best heftig en gaan er dan geen dingen, viaducten b.v. erg onder water staan ? Die grote vissen die jullie zagen, ook bijzonder.
    Veel plezier nog en geniet maar van jullie onvergetelijke vakantie . Groetjes Opa Kees.
  5. Julie:
    15 juni 2015
    Hahha prachtig weer. Groetjes aan Manon!
  6. Vincent:
    16 juni 2015