2015 - Koh Tao Duiken dag 1 en 2.

9 juni 2015 - Ko Tao, Thailand

Gebroken wordt ik wakker naast Dennis in een tweepersoonsbed, of bed, het lijkt wel baksteen,  romantisch en comfortabel wel. Dat wordt honderd procent weer een Thaise olie massage. Even later na een bak rijst achterover geslagen te hebben liggen Dennis, Erwin en ik onder een Thaise meid. Massage van een uur, niks mis mee.

Later liggen we ontspannen in de jacuzzi naast het zwembad, wat vervelend.

Vandaag beginnen we met onze vier daagse duikcusus. Om twee uur moeten we ons melden. Een Franse dame is onze duikinstrictrice. We beginnen met theorie. Gebroken rollen we vier uur later uit het lokaaltje. Vervolgens neemt de instructrice ons mee naar het materiaal hok. We zoeken een passende uitrusting voor iedereen.

Na de lange vermoeiende eerste dag gaan we uiteten met negen andere Nederlanders. Na het eten lopen we naar een tent aan het strand iets verderop. We drinken wat drankjes, genieten van de muziek en de thaise mannen die met vuur spelen.

Te diep in de nacht duiken we ons bed in. De volgende ochtend om half acht, na slechts een paar uur slaap moeten we ons melden voor dag twee. van de duikcusus. Om nou te zeggen dat we fit zijn..

Omdat de helft van ons maagklachten heeft of brak is mogen we in de ochtend niet het zwembad in voor onze eerste duik. Onze duikinstrictrice is niet heel vrolijk haha. We moeten vier uur lang films kijken en theorie maken, wat een hel.

In de middag mogen we na een aantal tosties dan toch onze uitrusting pakken en beginnen met onze training in het zwembad, leerzaam.

Na een lange slopende dag waarbij we ruim vier uur in het zwembad hangen zit de dag erop. Vroeg pitten want morgen is dag drie, waarbij we voor het eerst op zee gaan duiken.

Dag drie van de duikcusus bestaat uit twee keer duiken. Duik één zijn we zo'n 45 minuten onder water en duik twee 30 minuten. Het is prachtig. We zien koraal en vissen in alle kleuren, soorten en maten, indrukwekkend.  Het duiken gaat ons alle vier zeer goed af. We duiken tot 12 meter diepte!

Onder water moeten we veel oefeningen uitvoeren! Alles gaat goed en we slagen voor de tests. Bij één test liggen we gevouwen van het lachen. Dit was weliswaar aan de oppervlakte. Joost Erwin en ik hebben de oefening al gedaan. Dennis claimt het ook gedaan te hebben. De instructrice kijkt hem verbaast aan. Waarop Den zegt ojá misschien was dat een andere keer. Ondanks dat we de oefening nog nooit gedaan hadden. Ook de instructrice ligt gevouwen, mooi.

Na het duiken eten we wat me Bram en Luuk, onze Utrechtse gabbers.  Uiteindelijk sluiten we de avond met z'n zessen kaartend af bij ons hostel. Niet te laat want de vierde duikdag begint kwart voor zes in de ochtend, wat een tijd!

Deze avond maken we overig onze eerste moesson mee, en wat voor één! Ongekend. Het komt echt met meer dan bakken uit de lucht. Even later wanneer ik me in het pikkedonker vanuit de lobby naar m'n hutje begeef stap ik in belachelijke plas water, drijfnat!

Aangekomen bij m'n hutje die ik deel met Dennis stap ik bijna op een uit de kluiten gewassen kikker. Iets later open ik de deur, stap naar binnen, trek mn natte kleren uit en plof op bed. Niet veel later schiet er een enorme kakkerlak uit de badkamer rechtstreeks me tas in. Ik schrik me helemaal kapot en vlieg half tegen het plafond aan! Niks voor mij die beesten. Met een handdoek ram ik op mn tas. Het beest komt eruit en sprint recht op me af. Opnieuw kop ik het plafond. Ik ram de deur open en sprint naar buiten als een echte held. Doe mij maar beren of krokodillen maar geen kakkerlak. Ik wacht rustig tot Den en Manon, die een huis naast ons zit aan komen lopen. Deze helden zoeken in het huisje naar het beest, niks te vinden. Dan toch maar naar binnen en pitten, maar totaal niet ontspannen.

Uiteindelijk vallen we in slaap! We hadden nog overwogen om snachts champignons leage te kijken maar dat zouden we niet trekken. We vallen in slaap in afwachting tot wat morgen ons gaat brengen.

1. Harold:
    9 juni 2015
    Hij is weer leuk en grappig Sjoerd!!
  2. Carin:
    Helemaal mee eens!
    Veel plezier op Ko Phi Phi!
  3. Joke:
    9 juni 2015
    Haha! Maar toch maar mooi jullie duikbrevet gehaald!
  4. Julie:
    9 juni 2015
    Hahahahahahahahhh zo herkenbaar dat kakkerlakken verhaal. Ongekend!