Ayutthaya (dag 2)

18 maart 2017 - Ayutthaya, Thailand

Dag 2: Bangkok tot Ayutthaya.

Klassieke fout, de airco op een te lage temperatuur gezet. Halverwege de nacht worden we bevroren wakker! Even opnieuw instellen en verder slapen. Bangkok slaapt overigens nooit, het is dan ook verre van stil, maar we zijn moe dus we slapen redelijk.

We halen een tosti in de 7-11 voor 32 THB (zo'n €0,80 p.p.) Vervolgens poeieren we eerst drie taxi's af (vroegen 100-200 THB) Uiteindelijk stappen we in bij een zeer vriendelijk oud mannetje. We rijden op de meter, voor 65 THB (€1,80) brengt hij ons in een kwartier naar het station.

Treinticket 3e klasse van Bangkok naar Ayutthaya 15 THB (minder dan €0.50,- per persoon), en dat voor zo'n honderd kilometer. Onze trein vertrekt om 11:20 en komt aan om 13:04.

In de trein zien we de macht van de monniken, zij sturen mensen weg omdat ze willen zitten. Er zijn namelijk stoelen voor hun gereserveerd in de drukke trein en niemand mag aanschuiven op de lege plekken.

Ayutthaya:

Tassen in kluis op het station, goed geregeld!

We laten ons opnieuw door een extreem vriendelijke Thai in een Tuktuk van tempel naar tempel rijden. We betalen 'flink': 1200 THB (€32), maar daarvoor worden we naar zo'n 8 locaties gebracht in en rondom de stad. Bij elke locatie krijgen we enthousiast uitleg en wacht de vriendelijke Thai op ons. In 4 uur tijd zien we meer dan acht verschillende schitterende tempels waaronder ;

- Wat Chai Watthanaram, aan de oever van de Chao Phraya Rivier. (Toegang 20 THB, € 0,50 p.p.).

- Wat Phra Mahathat (buddha hoofd in boomwortels). Het hoofd is een van de restanten van een in 1374 gebouwde tempel.

- Wat Lokayasutharam (gigantische liggende buddha)

We geven onze Thaise gids aardig wat fooi als bedankje. De man is dolblij, mooi om te zien. Hij regelt nog even dat we bij vrienden van hem kunnen douchen voor we de nachttrein in stappen.

Overige uitgaven:

- Aardbeien shake en chocolade shake op het treinstation (145 THB, €3,90);

- Padthai en Pad Ka Prao (rijst met kip) in een klein tentje vlakbij het station in Ayutthaya: 50 THB en 60 THB.

- Twee cola, even wat anders dan water: 30 THB.

- 2 THB (€0,05) voor toilet op station.

Totaal van deze dag: 1842 THB (€50).
Dit is weliswaar exclusief de nachttrein naar Chiang Mai waarvoor we €21 per persoon betalen.

Inclusief nachttrein heeft deze toffe dag en aanstaande nacht ons dus €46 euro per persoon gekost.

Tot in Chiang Mai!

1. Jeroen:
    18 maart 2017
    Dag Sjoerd en Miryam, we volgen met belangstelling jullie ervaringen. Prachtig om dit samen te delen. We zijn best een beetje jaloers......
    Heel veel plezier toegewenst. Groeten uit Huis ter Heide